İDO'nun bayram fırsatçılığı!
Bu yılın bahar aylarında özelleştirilen İstanbul Deniz Otobüsleri A.Ş. (İDO), hayata geçirdiği “dinamik fiyatlandırma sistemi” ile büyük bir fırsatçılığa imza atıyor. Sözkonusu fiyatlandırma politikası, özelleştirme sonrasında kamu yararının ve eşitlik ilkesinin nasıl yok edildiğine ilişkin çarpıcı bir örnek teşkil ediyor.Ulaşımda özelleştirmenin sonuçları İDO’nun yeni fiyatlandırma sisteminde açıkça görülüyor. Talep artışı sonucu bayram öncesi fiyatlar katlandı, İDO’nun açıklamasında uçak firmaları sistemine geçildiği ilan edildi.
Bu yılın bahar aylarında özelleştirilen İstanbul Deniz Otobüsleri A.Ş. (İDO), hayata geçirdiği “dinamik fiyatlandırma sistemi” ile büyük bir fırsatçılığa imza atıyor. Sözkonusu fiyatlandırma politikası, özelleştirme sonrasında kamu yararının ve eşitlik ilkesinin nasıl yok edildiğine ilişkin çarpıcı bir örnek teşkil ediyor.
Dinamik fiyatlandırma sistemine göre, tıpkı havayolu şirketlerinde olduğu gibi, erken bilet alan yolcular daha “ekonomik” koşullarda seyahat ediyor. Sefer saati yaklaştıkça, biletler daha pahalı hale geliyor. Böylece bir yandan ekonomik seyahat etmek isteyen vatandaşlar daha erken bilet almaya zorlanırken, sefere az zaman kala bilet almak isteyenler, azalan yer nedeniyle “rekabet” içerisine girerek bilet başına daha yüksek fiyatlar ödemek durumunda kalıyor.
Bayramda fiyatlar ikiye katlandı
Acil Şikayet Hattı’na günlerdir konu hakkında çok sayıda mesajın geldiği bildirildi. Habertürk gazetesinin haberine göre, bayrama kısa süre kala artan talep nedeniyle, bayram tatillerini Bandırma, Avşa, Marmara Adası gibi beldelerde geçirmek isteyen yurttaşlar yüksek fiyatlarla karşılaşıyor ve uygulamaya tepki gösteriyor. Gazetenin haberinde sözkonusu durumdan şikayetçi olan bir vatandaşın şu sözlerine yer verildi: “Eskiden biletimizi ne zaman alırsak alalım aynı ücreti ödüyorduk. Hiçbir sorun yaşamıyorduk. Şimdi öyle mi? Bayram yaklaştı, bilet almak için başvuruyoruz ama iki katı bilet fiyatı ödemek zorunda kalıyoruz. Neymiş, talep fazla olunca fiyat da artıyormuş. Biletimizi önceden alırsak avantajlı oluyormuşuz. Aylar öncesinden nasıl plan yapalım? Çalışan insanlarız. Programımız belli olmuyor. Ancak tatile birkaç gün kala programımız netleşiyor. Bu sistemin değiştirilmesini istiyoruz.”
İDO: Biletinizi erken alın, kazık yemeyin
İDO’nun konuyla ilgili açıklamasında şu sözlere yer verildi: “Kurumumuz ‘Dinamik Fiyat’ uygulamasına geçti. Daha anlaşılır bir deyişle uçak firmalarının uyguladığı sistemi biz de uygulamaya koyduk. Bu fiyatlandırma yönteminde, fiyatları uygulamayla ilgili bir bilgisayar sistemi belirliyor. Yapılacak olan sefere talep arttıkça fiyat da otomatik olarak artıyor. Bizim tavsiyemiz ekonomik bilet almak isteyen yolcularımızın biletlerini önceden almaları.”
İDO’nun bu piyasacı uygulaması, tatil kararını aylar öncesinden vermesi mümkün olmayan veya bilet almak için maaş bekleyen insanları mağdur ederken, tekel niteliğindeki şirkete özelleştirme yoluyla el koyan Tepe-Akfen ortaklığı için muazzam bir rant olanağı sağlamış durumda.
İDO’nun özelleştirme süreci
İDO’nun özelleştirilme kararı 14 Ekim 2010 tarihinde İstanbul Büyükşehir Belediye Meclisi tarafından alınmış, özelleştirme süreci geçtiğimiz Haziran ayı içerisinde tamamlanmıştı. Şirketin yüzde 100 hissesinin blok halinde satışına ilişkin ihale, 8 Nisan 2011 tarihinde yapılmış, ihaleye katılan 5 firma arasından en yüksek teklif 861 milyon dolarla Tepe-Akfen-Souter-Sera Ortak Girişim Grubu (TASS) tarafından verilmişti. Akfen Holding A.Ş., Tepe İnşaat Sanayi A.Ş., Souter Investments LLP ve Sera Gayrimenkul Yatırım ve İşletme A.Ş.’den oluşan sözkonusu ortaklığın yüzde 30 hissesi Akfen Holding’in elinde bulunuyor.
AKP ile büyüyen iki yağma çetesi: Tepe ve Akfen
AKP'ye yakınlığıyla bilinen ve AKP hükümetleri döneminde hızlı büyümesiyle dikkat çeken Akfen Holding, İskenderun Limanı'nı da Singapurlu PSA ile ortak girişim grubu oluşturarak 80 milyon dolara satın almıştı. Bilkent Holding bünyesinde yer alan bir şirket olan Tepe İnşaat ise özellikle Irak ve Afganistan işgalleriyle birlikte bu ülkelerdeki inşaat ihalelerinden elde ettiği yüksek kârlarla biliniyor.