Sahi, bu ülke kimin?

2 köprü ve 7 otoyol haraç mezat satıldı. AKP'ye yakın gazetelerin hedef gösterdiği TMMOB, köprülerin “eser niteliği taşıması” ve “özelleştirilecek kamu varlıkları” arasında yer almamasında dolayı satılamayacağını belirtliyor. 

 Köprüler satılamaz çünkü...
SivriSinekCaz
AKP'ye yakın gazetelerin “özelleştirmeler önünde engel” diyerek hedef gösterdiği Türk Mühendisler ve Mmiar Odaları Birliği'nden itiraz geldi. TMMOB Başkanı, köprülerin özelleştirilemeyeceğini nedenleriyle açıkladı.

Soğancı, köprülerin eser niteliğinde olduğu için özelleştirilemeyeceğini, köprülerin Özelleştirme Kanunu'nda da özelleştirilecek kamu varlıkları arasında sayılmadığını söyledi.

Ulaşımın önemli bir kamu hizmeti olduğuna dikkati çeken Soğancı, özelleştirme kararının kamu yararına olmadığını ifade etti.

Özelleştirmenin tekel oluşturma ve daha fazla maliyet gibi sonuçları olacağının altını çizen Soğancı, ''Mevcut karar, devlete yeni yatırımlar yapmak zorunluluğunu doğuracak bir karardır. Köprüler, eser niteliğinde olduğundan özelleştirilemez, kaldı ki, Özelleştirme Kanunu'nda da özelleştirilecek kamu varlıkları arasında sayılmamıştır''dedi.

“İKİ TEHLİKE”
 

Bu satış sonucu toplumu dolayısıyla devleti başlıca iki tehlike beklediğini ifade eden Soğancı, “Kamu maliyetini azaltmak, verimliliği yükseltmek adına yola çıkan hükümetin almış olduğu karar, özellikle alternatif köprü ve otoyol olmadığından rekabet ortamı olmayacak ve tekel yaratacaktır. Diğeri ise otoyolların bakım giderinden kurtulmak adına kamuya daha fazla maliyet yüklenecektir.”

BU ÜLKE KİMİN?

Soğancı şöyle devam etti: “Köprüler, eser niteliğinde olduğundan özelleştirilemez, kaldı ki, Özelleştirme Kanunu‘nda da özelleştirilecek kamu varlıkları arasında sayılmamıştır. İstanbul‘daki köprülerin karlılığını göz önüne aldığımızda, satışta özel şirketlerin yararının kamu yararının önüne geçtiğini görmekteyiz.

Yatırımı toplum tarafından yapılmış, özel sektörden yatırım maliyet bedelinin asla alınamayacağı bir özelleştirmenin kamuya yeni yatırımları zorunlu kılması karşısında, "Bu kâra görünür şirketler dışında kimler ortaktır?" sorusu haklı olarak ortada durmaktadır.

Ormanımızın, meralarımızın, kıyılarımızın, suyumuzun, yolumuzun satıldığı ülkede çocuklarımız neye sahip çıkacak? Ülke ile nasıl duygudaşlık kurduracağız?

Bu ülke kimin? Özel mülk gibi satılmaktadır!”

MMO: SERMAYENİN İNSAFINA BIRAKILDI


Son 10 yılda yaklaşık 4,5 milyar lira kâr eden köprü ve otoyollar, 25 yıllığına 5,7 milyar dolar özelleştirilmesine tepkiler geliyor. Makina Mühendisleri Odası Yönetim Kurulu Başkanı Ali Ekber Çakar, “İktidar, daha önceleri başvurulan “zarar ediyor” bahanesine ihtiyaç bile duymadan özelleştirmeleri yapmaktadır” dedi.

“25 yılda yapılan özelleştirmelerin yüzde 80’ini tek başına iktidar olduğu 2002–2012 dönemde gerçekleştiren AKP iktidarı, halkın vergileriyle oluşturulan kamu varlıklarını ve hizmetlerini sermaye güçlerine teslim etmeye devam ediyor” diyen Çakar, şöyle devam etti:

“Açıklamalara göre son on yılda yaklaşık 4,5 milyar lira kâr eden köprü ve otoyollardan bu süre içinde elde edilen gelir artışı yüzde 250`dir. İhaleyi alan ortaklık ise, 25 yıl boyunca yalnızca 5,7 milyar dolar ödeyecektir. Ancak bu satış, otoyol ve bağlantı yolları üzerindeki hizmet tesislerini, bakım ve işletme tesisleri, ücret toplama merkezleri ve diğer mal ve hizmet üretim birimleri ile varlıklarını da kapsamaktadır. Bu varlık ve hizmetlerden elde edilen gelirler açıklanmadığı gibi hizmet bakım alanlarının ticari işletmelere dönüştürülmesiyle elde edilecek gelirler kamuoyunca bilinmemektedir.

Bugün yüzde 90 oranında bağımlı bırakıldığımız karayolu taşımacılığı, AKP iktidarının dışa bağımlı, çevre ve kültürel dokuyu tahrip eden politikalarda ısrarı ile özelleştirme uygulamalarının merkezi alanlarından biri konumuna gelmiştir. Karayolu ulaşım yatırımlarıyla daha da pekiştirilen bu yapı, "hizmet ve kalite standardı" görünümü altında, HGS (Hızlı Geçiş Sistemi) gibi sürücülerin cebinden para çıkarmanın yeni yollarını icat etmiş, özelleştirmeye hizmet edecek hamleleri tek tek gerçekleştirmiştir.”

“Kamu kaynaklarının özel sektöre aktarıldığı açıktır” diyen Çakar, karayolu çalışanlarının durumuna da işsret etti:“Ödediği vergilerin asgari karşılığı olan ucuz, kaliteli ve güvenli ulaşım hakkı halkın elinden alınmış, yüksek akaryakıt fiyatları yanı sıra halk yollar için de soyulur hale gelmiş, karayolu çalışanlarının gelecekleri de sermayenin insafına bırakılmıştır.”


  Yurt

➽ Paylaş:

➽ Gözden Kaçırmayın... ➽ Bunları Okudunuz mu?..

“AKP karanlığının erişim yasağı ile engellediği SivriSinekCaz'a ücretsiz Opera VPN ile kolay ve sorunsuz erişebileceğinizi biliyormuydunuz?..”
Okurlara..
.com/img/a/