TRT tekkesinde 150 milyon TL'lik vurgun!

Sayıştay, TRT'nin reklam alma işini verdiği Veritas Medya ve Reklam Hizmetleri AŞ'nin kurumu 3 yılda tam 89.2 milyon TL zarara uğrattığını saptadı. Usulsüzlüklerin sıralandığı Sayıştay raporu 3 yıldır gizlendi. 3 yıllık faiz ve cezalarla birlikte TRT'nin toplam zararı 150 milyon TL'ye ulaştı. Şirketle mahkemelik olan TRT sözleşmeyi feshetti.



 TRT'de 150 milyon TL'lik vurgun!


 
SivriSinekCaz
Sayıştay, reklam alma işini özelleştiren TRT’nin 3 yılda tam 89.2 milyon TL zarara uğratıldığını saptadı.

TRT’nin hesaplarına göre, raporun hazırlandığı dönemden sonra da işleyen faiz ve cezalarla birlikte rakam 150 milyon TL’ye ulaştı.  

Şirketin kuruma verdiği 3.6 milyon TL’lik teminat, “devede kulak” kalınca TRT 3 yıl gecikmeyle firma ile yaptığı sözleşmeyi feshetti ve şirketi mahkemeye verdi.

Cumhuriyet’in ulaştığı rapora göre TRT’nin 3 yılda 150 milyon TL zarara uğramasına neden olan skandal süreç şöyle gelişti:

TRT ile Veritas Medya ve Reklam Hizmetleri AŞ arasında 5 Haziran 2009’da “Reklam Ortamları Satış Sözleşmesi” imzalandı. Sözleşmeye göre; firma, tahsis edilen reklam kuşakları ve süreleri karşılığında TRT’ye sözleşmenin ilk yılı için en az KDV hariç toplam 60 milyon TL ödeyecekti. Bu bedelin 42 milyon TL’si TRT 1 için tahsis edilen reklam kuşakları ve süreleri karşılığında ödenecek, aylık reklam rey­tinginin 0.5’in üzerinde gerçekleşmesi durumunda, ek ödeme yapılacaktı.

Reyting sisteminden çıkınca karıştı


Ancak TRT, Kasım 2009’da AGB’nin reyting sisteminden çıkma kararı alınca süreç karıştı. Firma, yapılan reklam sözleşmesinin temelinin reyting ölçümlemesi olduğunu belirterek sözleşme bedeli ve ödeme şartlarının yeniden düzenlenmesini istedi. Bunun üzerine firma ile Aralık 2009’da ek protokol imzalandı.

Protokolde firmanın, tahsis edilen reklam kuşakları ve süreleri karşılığında TRT’ye sözleşmenin ilk yılı için en az KDV hariç toplam 40 milyon TL ödeyeceği, ertelenen 20 milyon TL’nin ikinci ve üçüncü yıllarda ödenmesi gereken tutara ekleneceği, firmanın ikinci ve üçüncü yıllarda 70 milyon TL ödeyeceği hüküm altına alındı. Ayrıca, ikinci yıla ötelenen 10 milyon TL için 900 bin TL, üçüncü yıla ötelenen 10 milyon TL için 1 milyon 800 bin TL fark ödenmesi kararlaştırıldı.

Firma bu sırada reklam kuşak ve sürelerini Kasım 2009’dan itibaren pazarlamaya başladı. Ancak sözleşmeye göre tahakkuk eden reklam ve sponsorluk bedelleri, öngörülen sürede ödenmedi.

Eylül 2012 itibarıyla reklam, sponsorluk ve gecikme faizi dolayısıyla firmanın TRT’ye olan borcu 70.6 milyon TL taksit, 16 milyon TL gecikme faizi ile 2.6 milyon TL sponsorluk ve diğer borçları olmak üzere toplamda 89.2 milyon TL’ye yükseldi. Firmanın verdiği teminat miktarı yalnızca 3.6 milyon TL olunca TRT’nin zararını bu yolla karşılaması da olanaksız hale geldi.

Firmaya neden ihtar yok?

TRT ile firma arasında imzalanan TRT Reklam Ortamları Satış Sözleşmesi’nin ilgili maddelerinde reklam ve sponsorlukların bedelinin zamanında ödenmemesi durumunda gecikme cezası ve sözleşmeyi feshetme yetkisi düzenlenmesine karşın bu yöntem son ana kadar işletilmedi. Sayıştay raporunda, bu durum “Firmanın, reklam ve sponsorluk süre satışlarını yapmaya başladığı 06.10.2009 tarihinden itibaren ödemelerini zamanında yapmadığı veya yapamadığı, kurumun bu konuda firmaya herhangi bir yazılı ihtarının da bulunmadığı görülmüştür” cümleleriyle eleştirildi.

‘Borç 150 milyon TL’

Sayıştay’ın raporunda belirtilen durumu doğrulayan TRT yetkilileri ise rakamın raporda belirtildiğinden daha fazla olduğunu ifade etti. Yetkililer, Cumhuriyet’e “Firma ile anlaşmazlığımız olduğu doğrudur. Bu konu mahkemeye intikal etmiştir. Mahkeme sonucunu beklemekteyiz. İlgili firmayla ceza ve faiz konusunda anlaşmazlığa düştük. Firma, kendisine kestiğimiz gecikme cezalarını kabul etmemektedir. Bizim hesabımıza göre firmanın bize borcu yaklaşık 150 milyon TL’dir. Firma 90 milyon TL’lik ana parayı çek olarak vermeyi önerdi ancak kabul etmedik. Konuyla ilgili son kararı yargı verecek” dediler. 

50 bin TL sermayeli şirketin ortağı milyoner oldu

TRT’nin reklam alım işlerini özel şirkete vermesinin ardından yaşanan ilginç süreç TBMM’de de gündem yaratmıştı. CHP Grup Başkanvekili Muharrem İnce, düzenlediği basın toplantısında ihalenin perde arkasına ilişkin belgeleri kamuoyuna açıklamıştı. İnce, şöyle demişti:

“İhaleyi 60.001.000 lira yıllık bedelle 3 yıllığına tek teklif veren Veritas medya şirketi aldı. Sözleşmeye göre Veritas 100 milyon TL’lik reklam da getirse TRT’ye her yıl için 60 milyon TL ödeyecekti. İhale öncesinde 50 bin TL sermayeli Veritas şirketinin sahibi Kaan Bülbüloğlu iken, ihale sürecindeki değişikliklerle Kaan Bülbüloğlu şirketin en küçük ortağı durumuna geldi. 

Bu arada Veritas’ın ortaklarından sadece Kaan Bülbüloğlu’na 2008 yılı kâr payı adı altında 1 milyon 287 bin 932 lira 70 kuruş verildi. 50 bin TL sermayeli bir şirketin büyük ortağı birdenbire 4 milyon liranın sahibi oldu. Şirkete ortak olarak katılan Eyüp Batal’ın da ilginç bağlantıları var. Eyüp Batal, 2005 Kasım ayında BBM Büyük Baskı Merkezi’nin genel müdürü olarak göreve başlıyor. BBM, İnter Tanıtım’ın bir alt şirketi. İnter Tanıtım ise Ströer Kentvizyon şirketinin alt kuruşlarından birisi. 

Bu şirketler Mustafa ve Murat İlbak’ın. Dolayısıyla İlbaklar’ın AKP ile yakınlığını bilmeyen var mı? 

Cumhurbaşkanı Abdullah Gül’ün babası geçen yıllarda Ströer Kentvizyon’un işlerini yaptı.” 

Kaan Bülbüloğlu’na bu ihale sürecinde 4 milyon lira verildiğine dikkat çeken İnce, 
“222 ülkeli bu gezegende 50 bin lira verip 4 milyon lira kazanan bir ikinci dünya vatandaşı yoktur” demişti.

 İnce, hisse hareketleri sonucu TRT’nin reklam ihalesini Ströer Kentvizyon’un aldığını ifade ederken, ihaleden sonra şartların değiştirildiğine dikkat çekmişti. İnce, TRT Genel Müdürü ve ekibinin, Reklam Ortamlarını Satış İhalesi ana sözleşmesini ihaleyi alan firmayı “kurtarmak amacıyla” değiştirerek suç işlediklerini ifade etmişti.

 Cumhuriyet

➽ Paylaş:

➽ Gözden Kaçırmayın... ➽ Bunları Okudunuz mu?..

“AKP karanlığının erişim yasağı ile engellediği SivriSinekCaz'a ücretsiz Opera VPN ile kolay ve sorunsuz erişebileceğinizi biliyormuydunuz?..”
Okurlara..