Enflasyon 3 ayın zirvesine çıktı
Mart’ta enflasyon TÜFE’de %1,19
artışla beklentileri aştı. Yıllık enflasyon %7,61’le son üç ayın zirvesine
yükseldi...
Enflasyon 3 ayın zirvesine çıktı
Sebzenin tadını unuttular
İktİdarIn ekonomide çizmeye çalıştığı pembe tablolar, dar gelirlilerin geçim sıkıntısına derman olmuyor. Enflasyonun altında ezilen vatandaşlar ete hasret kalmanın yanında artık sebzelerin de tadını unuttu. Lahana, sivri biber, taze fasülye, soğan ve patates cep yakıyor.
Şampiyon karnabahar!
TÜİK’in açıkladığı rakamlara göre Mart ayının zam şampiyonu yüzde 31,31’le karnabahar oldu. İkinciliği sivri biber, üçüncülüğü portakal aldı. Yıllık enflasyon ise yüzde 7.61’le son üç ayın en yüksek oranına ulaştı. Ekonomistler gelecek aylarda da iyileşme beklemiyor.
Enflasyon mart ayında kötü bir sürpriz yaparak yüzde 1’i geçti. Enflasyonun yarısından fazlası ’gıda’dan geldi. Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK), mart ayı enflasyon rakamlarını açıkladı. Enflasyondaki yüzde 1.19 artış, yüzde 0,86 olan beklentilerin çok üzerinde geldi. Enflasyonun beklentilerin üzerinde artmasında yine gıda fiyatları başrol oynadı.
Gıda fiyatlarındaki yüzde 2.47 oranındaki artış, enflasyonu yüzde 0.6 oranında yükseltti. Mart ayında zam şampiyonu yüzde 31,31 fiyat artışı ile karnabahar oldu. Yıllık enflasyon ise tüketici fiyatlarında yüzde 7.61’e çıktı. Çekirdek enflasyon yerine açıklanan özel kapsamlı TÜFE göstergelerinden “H” Mart’ta yıllık yüzde 7,75, “I” yüzde 7,10 oldu.
En fazla düşüş haberleşmede
Ana harcama grupları itibariyle 2015 yılı Mart ayında endekste yer alan gruplardan lokanta ve otellerde yüzde 1,42, eğlence ve kültürde yüzde 1,22, giyim ve ayakkabıda yüzde 1,06 ve sağlıkta yüzde 0,99 artış gerçekleşti.Ana harcama grupları itibariyle 2015 yılı Mart ayında endekste düşüş gösteren bir diğer grup ise yüzde 0,01 ile alkollü içecekler ve tütün oldu.
Gıda ve alkolsüz içeceklerde
TÜFE’de, bir önceki yılın aynı ayına göre lokanta ve oteller (yüzde 12,76), çeşitli mal ve hizmetler (yüzde 8,44), sağlık (yüzde 8,43), konut (yüzde 8,03) artışın yüksek olduğu diğer ana harcama gruplarıdır. İstatistiki Bölge Birim Sınıflaması (İBBS) 2. Düzey’de bulunan 26 bölge içinde, bir önceki yılın Aralık ayına göre en yüksek artış yüzde 4,12 ile TR33 (Manisa, Afyon, Kütahya, Uşak) bölgesinde, bir önceki yılın aynı ayına göre en yüksek artış yüzde 8,66 ile TRC1 (Gaziantep, Adıyaman, Kilis) bölgesinde ve on iki aylık ortalamalara göre en yüksek artış yüzde 9,35 ile TR22 (Balıkesir, Çanakkale) bölgesinde gerçekleşti.
Mart 2015’te endekste kapsanan 426 maddeden 48 maddenin ortalama fiyatlarında değişim olmazken, 284 maddenin ortalama fiyatlarında artış, 94 maddenin ortalama fiyatlarında ise düşüş gerçekleşti.
Yurt İçi Üretici Fiyat Endeksi (Yİ-ÜFE), martta bir önceki aya göre madencilik ve taşocakçılığı sektöründe yüzde 4,68, imalat sanayi sektöründe yüzde 0,98, elektrik ve gaz sektöründe yüzde 0,51 ve su sektöründe yüzde 0,53 arttı. Sanayinin dört sektörünün martta bir önceki aya göre değişimleri, madencilik ve taşocakçılığı sektöründe yüzde 4,68, imalat sanayi sektöründe yüzde 0,98, elektrik ve gaz sektöründe yüzde 0,51 ve su sektöründe yüzde 0,53 artış kaydetti.
Martta bir önceki aya göre endekslerin en fazla artış gösterdiği alt sektörler, yüzde 41,61 ile ham petrol ve doğalgaz, yüzde 5,97 ile kok ve rafine petrol ürünleri, yüzde 2,94 ile metal cevherleri olurken, endekslerin en fazla gerilediği alt sektörler yüzde ile 2,44 giyim eşyası, yüzde 0,49 ile içecekler ve yüzde 0,17 ile kömür ve linyit oldu.
En yüksek artış karnabaharda
Küresel gıda fiyatları dibe vururken Türkiye’de tırmanış sürüyor. TÜFE’de en yüksek artış gösteren ürünlerde ilk sırayı yüzde 31.31 ile karnabahar, ikinci sırayı yüzde 30.59 ile sivribiber, üçüncü sırayı da yüzde 23.89 ile portakal aldı. En az artan veya en fazla düşen ürünlerde ise ilk sırayı yüzde 0.50 ile süt, ikinci sırayı yüzde 0.59 ile şarap, üçüncü sırayı yüzde 0.63 ile domates izledi.
Yıllık en fazla artış yüzde 14.12 ile gıda ve alkolsüz içecekler grubunda gerçekleşti. TÜFE’de, yüzde 12.76 ile bir önceki yılın aynı ayına göre lokanta ve oteller, yüzde 8.44 ile çeşitli mal ve hizmetler, yüzde 8.43 ile sağlık, yüzde 8.03 ile konut artışın yüksek olduğu diğer ana harcama grupları oldu.
İktİdarIn ekonomide çizmeye çalıştığı pembe tablolar, dar gelirlilerin geçim sıkıntısına derman olmuyor. Enflasyonun altında ezilen vatandaşlar ete hasret kalmanın yanında artık sebzelerin de tadını unuttu. Lahana, sivri biber, taze fasülye, soğan ve patates cep yakıyor.
Şampiyon karnabahar!
TÜİK’in açıkladığı rakamlara göre Mart ayının zam şampiyonu yüzde 31,31’le karnabahar oldu. İkinciliği sivri biber, üçüncülüğü portakal aldı. Yıllık enflasyon ise yüzde 7.61’le son üç ayın en yüksek oranına ulaştı. Ekonomistler gelecek aylarda da iyileşme beklemiyor.
Enflasyon mart ayında kötü bir sürpriz yaparak yüzde 1’i geçti. Enflasyonun yarısından fazlası ’gıda’dan geldi. Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK), mart ayı enflasyon rakamlarını açıkladı. Enflasyondaki yüzde 1.19 artış, yüzde 0,86 olan beklentilerin çok üzerinde geldi. Enflasyonun beklentilerin üzerinde artmasında yine gıda fiyatları başrol oynadı.
Gıda fiyatlarındaki yüzde 2.47 oranındaki artış, enflasyonu yüzde 0.6 oranında yükseltti. Mart ayında zam şampiyonu yüzde 31,31 fiyat artışı ile karnabahar oldu. Yıllık enflasyon ise tüketici fiyatlarında yüzde 7.61’e çıktı. Çekirdek enflasyon yerine açıklanan özel kapsamlı TÜFE göstergelerinden “H” Mart’ta yıllık yüzde 7,75, “I” yüzde 7,10 oldu.
En fazla düşüş haberleşmede
Ana harcama grupları itibariyle 2015 yılı Mart ayında endekste yer alan gruplardan lokanta ve otellerde yüzde 1,42, eğlence ve kültürde yüzde 1,22, giyim ve ayakkabıda yüzde 1,06 ve sağlıkta yüzde 0,99 artış gerçekleşti.Ana harcama grupları itibariyle 2015 yılı Mart ayında endekste düşüş gösteren bir diğer grup ise yüzde 0,01 ile alkollü içecekler ve tütün oldu.
Gıda ve alkolsüz içeceklerde
TÜFE’de, bir önceki yılın aynı ayına göre lokanta ve oteller (yüzde 12,76), çeşitli mal ve hizmetler (yüzde 8,44), sağlık (yüzde 8,43), konut (yüzde 8,03) artışın yüksek olduğu diğer ana harcama gruplarıdır. İstatistiki Bölge Birim Sınıflaması (İBBS) 2. Düzey’de bulunan 26 bölge içinde, bir önceki yılın Aralık ayına göre en yüksek artış yüzde 4,12 ile TR33 (Manisa, Afyon, Kütahya, Uşak) bölgesinde, bir önceki yılın aynı ayına göre en yüksek artış yüzde 8,66 ile TRC1 (Gaziantep, Adıyaman, Kilis) bölgesinde ve on iki aylık ortalamalara göre en yüksek artış yüzde 9,35 ile TR22 (Balıkesir, Çanakkale) bölgesinde gerçekleşti.
Mart 2015’te endekste kapsanan 426 maddeden 48 maddenin ortalama fiyatlarında değişim olmazken, 284 maddenin ortalama fiyatlarında artış, 94 maddenin ortalama fiyatlarında ise düşüş gerçekleşti.
Yurt İçi Üretici Fiyat Endeksi (Yİ-ÜFE), martta bir önceki aya göre madencilik ve taşocakçılığı sektöründe yüzde 4,68, imalat sanayi sektöründe yüzde 0,98, elektrik ve gaz sektöründe yüzde 0,51 ve su sektöründe yüzde 0,53 arttı. Sanayinin dört sektörünün martta bir önceki aya göre değişimleri, madencilik ve taşocakçılığı sektöründe yüzde 4,68, imalat sanayi sektöründe yüzde 0,98, elektrik ve gaz sektöründe yüzde 0,51 ve su sektöründe yüzde 0,53 artış kaydetti.
Martta bir önceki aya göre endekslerin en fazla artış gösterdiği alt sektörler, yüzde 41,61 ile ham petrol ve doğalgaz, yüzde 5,97 ile kok ve rafine petrol ürünleri, yüzde 2,94 ile metal cevherleri olurken, endekslerin en fazla gerilediği alt sektörler yüzde ile 2,44 giyim eşyası, yüzde 0,49 ile içecekler ve yüzde 0,17 ile kömür ve linyit oldu.
En yüksek artış karnabaharda
Küresel gıda fiyatları dibe vururken Türkiye’de tırmanış sürüyor. TÜFE’de en yüksek artış gösteren ürünlerde ilk sırayı yüzde 31.31 ile karnabahar, ikinci sırayı yüzde 30.59 ile sivribiber, üçüncü sırayı da yüzde 23.89 ile portakal aldı. En az artan veya en fazla düşen ürünlerde ise ilk sırayı yüzde 0.50 ile süt, ikinci sırayı yüzde 0.59 ile şarap, üçüncü sırayı yüzde 0.63 ile domates izledi.
Yıllık en fazla artış yüzde 14.12 ile gıda ve alkolsüz içecekler grubunda gerçekleşti. TÜFE’de, yüzde 12.76 ile bir önceki yılın aynı ayına göre lokanta ve oteller, yüzde 8.44 ile çeşitli mal ve hizmetler, yüzde 8.43 ile sağlık, yüzde 8.03 ile konut artışın yüksek olduğu diğer ana harcama grupları oldu.
Yeniçağ