Havuz medyasında ‘HAVUZ’a akan ‘CUKKA’lar nereden?..
Gazeteciler Cemiyeti tarafından ‘Özgürlük için Basın Projesi’ 2014-2015 değerlendirme raporu yayımlandı. Raporda çarpıcı veriler yer aldı...Havuz medyasının havuzu nasıl doluyor?

CHA’daki habere göre, Tasarruf Mevduat Sigorta Fonu (TMSF), kamu bankaları ve oluşturulan ‘havuzla’ medya kuruluşlarının el değiştirmesinin yanı sıra kayyum atanarak medya kuruluşlarının doğrudan kontrol altına alınması yöntemleriyle medyanın sesinin kısılmasına çalışılması son ayların uygulaması oldu...
Aynı şekilde Radyo Televizyon Üst Kurulu (RTÜK), Basın ilan Kurumu, Telekomünikasyon İletişim Başkanlığı (TİB) gibi üst kurulların siyasi iktidar hedeflerine uygun bir şekilde uyguladığı medya kuruluşları üzerindeki ve sosyal medyadaki yaptırımlar özgürlük alanını daralttı.
BÜROKRASİ VE ‘ÖZERK’ KAMU KURUMLARI YOLUYLA BASKI
Rapora göre, Başbakanlık ve bakanlıklar başta olmak üzere, RTÜK, Basın İlan Kurumu, Telekomünikasyon İdaresi Başkanlığı gibi ‘özerk’ kamu kurumları ile Basın Yayın ve Enformasyon Genel Müdürlüğü (BYEGEM), Kamu Diplomasisi Koordinatörlüğü, Kamu Düzeni ve Güvenliği Müsteşarlığı gibi birçok diğer resmi kurumca gerek cezalandırma, ödüllendirme, haber akışı sağlama veya kara listeye alma, gerekse akreditasyon uygulamasıyla, medyaya haber akışını kontrol altında tutma yöntemleriyle basın özgürlüğü zedeleniyor.
Özellikle yerel gazetelerin resmi ilan yoluyla ‘disipline’ edilmesi uygulaması ile basın kartlarının verilmesine müdahalenin de bu başlık altında toplanabileceği kaydedildi. Medyadaki durumu inceleyen birçok araştırmada, kamu bağlantılı şirket reklam ücretlerí ve Basın İlan Kurumu ilanları vasıtasıyla medya kuruluşlarının bilhassa taşrada siyasi erkin kontrolü altına alındığını ortaya koydu.
‘MUHALİFLERE’ 0, ‘HAVUZA’ 38 BİN
SÜTUN SANTİM KAMU REKLAMI
2014 yılının ilk 6 aylık verilerine göre günlük gazetelerin kamu bağlantılı şirketlerden aldıkları reklamın ‘sütun santim’ üzerinden miktarına yer verildi. Geçen yılın ilk yarısında ‘muhalif’ olarak görülen medyaya kamu kurumlarından sıfıra yakın ilan verilirken, yayımlanan tabloda ‘havuz medyası’ olarak değerlendirilen gazetelerin adeta ihya edildiği görülüyor.
Buna göre THY, Emlak Konut GYO, Halk, Vakıf ve Ziraat bankaları ile Türksat gibi kurumlar Cumhuriyet, Zaman, Bugün ve Sözcü gazetelerine tek bir ilan vermezken (0 sütun santim); Sabah, Star ve Milliyet gazetelerine 38 bin 228 sütun santim reklam verildi.
TV'DE DE HAVUZ
Gazetelerde durum bu iken televizyonlarda da durum çok farklı değil. Raporda yer alan bir tabloya göre kamu bağlantılı şirketlerin televizyon kanallarına verdikleri reklam oranı da çarpıcı veriler içeriyor.
Buna göre Çaykur, Emlak Konut, Halkbank, THY, Vakıfbank ve Ziraat Bankası televizyon kanalları arasından A Haber, 24 TV, TVNET ve TV360'a reklam verdi.