AKP’nin arka bahçelerinden birinde!
TBMM KİT Komisyonu raporları, yaş çayda düşük fiyat, kuru çaya yapılan zam ve bayi anlaşmalarıyla tartışılan ÇAYKUR, şimdi de yurtdışı seyahatler, umre gezileri, promosyon ve nakliye skandallarıyla gündeme geldi...Hükümetin arka bahçesi ÇAYKUR

TBMM KİT Alt Komisyonu’nun ön rapor hazırlıkları için çalışmalara başladığı ÇAYKUR'da yaşanan ilginçlikler bitmek bilmiyor...
Yaş çayda uygulanan düşük fiyat, kota ve kontenjan tartışmalarının ardından, KİT Komisyonu raporları, kuru çaya yapılan zam, bayi anlaşmaları ve kuru çay satışlarındaki belirsizlikler nedeniyle tartışılan ÇAYKUR, bu kez de yurtdışı seyahatler, umre gezileri, promosyon ve nakliye skandallar nedeniyle gündemde.
KİT Alt Komisyonunda yer alan CHP Denizli Milletvekili Melike Basmacı ile Niğde Milletvekili Ömer Fethi Güner'in, ÇAYKUR'a ilişkin iddia ve tartışmaları komisyon raporuna ekletmesinin ardından, ÇAYKUR'la ilgili bir takım iddialar daha gündeme geldi.
ÇAYKUR’da, fiyat, satış ve dağıtımdaki usulsüzlüklere ilişkin iddialar iyice alevlendi. Türkiye’de severek tüketilen ve çok yetişen çayın devlet destekli KİT olması nedeniyle rakiplerine göre piyasaya hakim ve fiyat belirleyici olması gereken ÇAYKUR’a yönelik iddialarla ilgili CHP TBMM’ye soru önergesi verdi.
CHP Ankara Milletvekili Ali Haydar Hakverdi, ÇAYKUR’a yönelik iddialara Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanı Faruk Çelik’in cevap vermesini istedi.
ÇAYKUR çayı neden pahalı?
ÇAYKUR'un ürettiği çayların neden son bir yıl içerisinde sürekli zamlandığı diğer ürünlerden daha pahalı olduğu tartışmaların odağında yer alıyor.
Devlet desteği ile pazarda lider olmasına ve bir Kamu İktisadi Kuruluşu olmasına rağmen ÇAYKUR ürünlerinin piyasadaki rakiplerinden daha pahalı olarak satılmasının, tüketiciyi daha ucuz olan bazı markalara yöneltme amacıyla mı yapıldığı tartışılıyor.
İhracat için mi, Umre için mi?
ÇAYKUR Genel Müdürü İmdat Sütlüoğlu'nun yurtdışı seyahatleri de dikkat çeken bir başka nokta. ÇAYKUR Genel Müdürü ve beraberindeki heyetlerin son 5 yılda artış gösteren yurtdışına seyahatlerine rağmen ihracat rakamlarındaki artışın tatmin edici olmamasına dikkat çekiliyor.
ÇAYKUR'un bir önceki yaş çay sezonundaki kampanya çalışmaları devam ederken, yurtdışı fuar çalışmaları kapsa mında yapılan seyahat ve iş gezileri ile özellikle de 'umre' zamanı Suudi Arabistan'a yapılan ve aynı zamanda Rize Valisi ve bazı bürokratlar ile sivil toplum örgütü temsilcilerinin de katıldığı geziye de dikkat çekiliyor.
ÇAYKUR'un ihracatını artırmak amacı ile gidilen ülkeler arasında Suudi Arabistan dikkat çekiyor. Suudi Arabistan gezisine ‘Rize Valisi ve beraberindeki heyetin de katıldığı ve tüm giderlerin ÇAYKUR tarafından karşılandığı’ iddiası da konuşuluyor.
Suudi Arabistan'a ÇAYKUR'un pazar payını artırmak amacı ile değil de Umre amacı ile gidildiği ve bu seyahatin giderlerinin ÇAYKUR tarafından karşılandığı iddiaları Genel Müdür İmdat Sütlüoğlu’na yöneltilen iddialar arasında.
Promosyon çaylar kime?
Devlet desteğine rağmen sürekli zarar ettiği veya ettirildiği öne sürülen ÇAYKUR’a ilişkin suçlamalardan biri de kuru çay satışlarındaki nakliye işlemlerine yönelik.
Rize'den Samsun'a satılacak çayların kamyona yüklendikten sonra önce Ankara'ya oradan tekrar geri dönerek Samsun'a nakledildiği, bu yolla ÇAYKUR'un nakliye işlerini yapan firmaya haksız kazanç sağlandığı iddiaları da gündemde. Son 10 yılda bölgelere satılan ÇAYKUR ürünleri için nakliyede yapılan bu uygulama sonucu oluşan zararın boyutu sorgulanıyor.
Bir diğer tartışma konusu ise promosyon çaylar. ÇAYKUR ürünlerinin promosyon olarak hangi kurum, kuruluş ve şahıslara, ne kadar gönderildiği, bu nedenle ne kadar zarar oluştuğu da sorgulanıyor. ÇAYKUR personeline daha önce ödenen promosyon paralarının kısmen kesilmesi ve yıllık verilen 2.250 gr promosyon çayın ellerinden alınarak yine promosyon adı altında nerelere yönlendirildiği tartışma konusu.