9 kişinin hayatını kaybettiği kazanın SORUMLUSU KİM?
Hızlı tren kazası davası sanığı: "Eğitim almadan görevlendirildim..."9 kişinin
hayatını kaybettiği kazanın sorumlusu kim?
Ankara'da 13 Aralık 2018'de meydana gelen 9
kişinin ölümüyle sonuçlanan hızlı tren kazasıyla ilgili davada 3'ü
tutuklu 10 sanığın yargılanmasına başlandı...
Tutuklu sanık tren teşkil memuru (makasçı) Osman Yıldırım, "Kazaya neden ihmaller zincirinin en son halkası olmaktan dolayı üzgünüm. Havanın soğuk olması ve bu konuda eğitim almadan görevlendirilmem hata yapmama neden oldu" dedi.
.
Yıldırım
ayrıca işçilerin mesai ücretinin yüksek olduğu için gece
çalıştırılmadıklarını bu yüzden gece nöbetinde tek çalıştığını; ısıtma
sisteminin çalışmadığı için makasların buz tuttuğunu söyledi.
Ankara-Konya seferini yapan yüksek hızlı tren ile raylarda kontrol için
bulunun kılavuz trenin çarpışması sonucu meydana gelen kazada 3'ü
makinist 9 kişi yaşamını yitirdi.
.
Kazayla ilgili yürütülen soruşturma tamamlanarak 10 kişi hakkında 'birden fazla kişinin ölümüne ve yaralanmasına neden olma' suçundan 15 yıla kadar hapis istemiyle, Ankara 30’uncu Ağır Ceza Mahkemesi’nde dava açıldı.
.
Kazayla ilgili yürütülen soruşturma tamamlanarak 10 kişi hakkında 'birden fazla kişinin ölümüne ve yaralanmasına neden olma' suçundan 15 yıla kadar hapis istemiyle, Ankara 30’uncu Ağır Ceza Mahkemesi’nde dava açıldı.
.
İlk duruşmasında tutuklu sanıklar tren teşkil memuru Osman Yıldırım,
hareket memuru Sinan Yavuz, trafik kontrolörü Emin Ercan Erbey ile
tutuksuz sanıklar YHT Ankara Gar Müdür Yardımcısı Kadir Oğuz, Trafik
Servis Müdür Yardımcısı Vekili Ergün Tuna, YHT Trafik Servis Müdürü Ünal
Sayıner, YHT Ankara Müdürü Duran Yaman, Şube Müdürü Recep Kutlay, TCDD
Trafik ve İstasyon Yönetimi Daire Başkanı Mükerrem Aydoğdu, TCDD Emniyet
ve Kalite Yönetimi Daire Başkanı Erol Tuna Aşkın, hakim karşısına
çıktı.
Duruşmada, sanıkların yanı sıra müşteki ve taraf avukatları da hazır bulundu.
.
.
Duruşmada, sanıkların yanı sıra müşteki ve taraf avukatları da hazır bulundu.
.
.
“MAKASLAR BUZ TUTMUŞTU”
.
9 Aralık 2018’de ilk gece nöbetine gittiğini belirten sanık Yıldırım, "İşçilerin mesaileri yüksek olduğu için gece çalıştırmıyorlardı. Ben tek çalışacağımı bilmiyordum. 12-13 Aralık'ta ikinci gece nöbetim vardı. Yine tren teşkil işçileri 11.00'den sonra çalışmıyordu. O gece de tek kaldım. O gün kar yağmıştı, hava çok soğuktu.
.
9 Aralık 2018’de ilk gece nöbetine gittiğini belirten sanık Yıldırım, "İşçilerin mesaileri yüksek olduğu için gece çalıştırmıyorlardı. Ben tek çalışacağımı bilmiyordum. 12-13 Aralık'ta ikinci gece nöbetim vardı. Yine tren teşkil işçileri 11.00'den sonra çalışmıyordu. O gece de tek kaldım. O gün kar yağmıştı, hava çok soğuktu.
.
Saat 05.00 gibi hareket
memurunun talimatıyla 12'nci yolda İstanbul treni gidecekti, makaslar
yapılmıyordu, çünkü buz tutmuştu. Isıtma sistemi çalışmadığı için makası
temizledim. Makası yapmakta zorlandım, buzları kırdım. Daha sonra
hareket memuru Marşandiz tarafından tren geleceğini ve 12'nci yola
alacağını söyledi.
.
.
Buz nedeniyle elim ayağım dondu, makaslar zor
yapılıyordu. M-74 makasına doğru gittim. 11'inci makasın kilitlemesini
yaptım. Ben bu makasın Hat-1’e gittiğini düşünüyordum.
.
.
Tren önümden
geçti gitti, hangi yola girdiğini görmem mümkün değildi. Kazayı duyunca
şoka girdim. Ben makası yaptığımı sanıyordum, tren Hat-1'den gitmesi
gerekiyorken Hat-2'den gitti. Sinan Yavuz kaza olduktan sonra bana
trenin hangi hattan gittiğini sordu. Ben 'Hat-1 olması lazım' dedim.
Makasa gidip baktığımda Hat-2'den gittiğini gördüm" diye konuştu.
.
.
“SİNYALİZASYON OLSAYDI BU KAZA OLMAZDI”
.
Sanık Yıldırım, eğitim almadan ve hiç bu işte çalışmadan ilk defa mı görevlendirildiği yönündeki soruya, "Kazaya kadar bu makası 2 defa kullandım. Makasın iğne uçlarını takip ederek hangi yol olduğunu belirledim, yoksa bilmiyordum. Ben elektronik makaslarda çalışmadım. Manuel makas konusunda çalışıyordum. Manuel makaslarda işaretler vardır, yolları gösterir. Buradaki elektronik makaslarda herhangi bir işaret yok, iğne uçlarına bakmadan hangi yola gideceğini bilemiyorsun. Bu makası 9 Ekim günü 2 kez, kazanın olduğu gün de 2 kez kullandım. Bu konuda ben eğitim almadım. Havanın soğuk olması, tek çalışmam ve bu konuda eğitim almadan görevlendirilmem hata yapmama neden oldu" dedi.
.
Sanık Yıldırım, eğitim almadan ve hiç bu işte çalışmadan ilk defa mı görevlendirildiği yönündeki soruya, "Kazaya kadar bu makası 2 defa kullandım. Makasın iğne uçlarını takip ederek hangi yol olduğunu belirledim, yoksa bilmiyordum. Ben elektronik makaslarda çalışmadım. Manuel makas konusunda çalışıyordum. Manuel makaslarda işaretler vardır, yolları gösterir. Buradaki elektronik makaslarda herhangi bir işaret yok, iğne uçlarına bakmadan hangi yola gideceğini bilemiyorsun. Bu makası 9 Ekim günü 2 kez, kazanın olduğu gün de 2 kez kullandım. Bu konuda ben eğitim almadım. Havanın soğuk olması, tek çalışmam ve bu konuda eğitim almadan görevlendirilmem hata yapmama neden oldu" dedi.
.
Sanık Yıldırım, çalıştığı hattı hangi trafik yönetim sistemi
kullanıldığını bilmediğini belirterek, "Hatta sinyalizasyon olsaydı bu
kaza olmazdı" ifadesini kullandı.