“Bu normal bir durum değil. İflasa götürecek bir durum”
Ford Otosan Genel Müdürü Haydar Yenigün, son dönemde otomotiv pazarında yaşanan büyük talep patlamasına yönelik; “Bu normal bir durum değil. Belirsizlik önümüzdeki döneme damgasını vuracak. Bu noktada belirsizliği doğru yöneten şirketler kazanır” dedi.Ford Otosan Genel Müdürü:
'İflasa götürecek bir durum'
Türkiye'de otomotiv pazarı ötelenen
talebin, düşen faizlerin ve pandemiye bağlı toplu taşımadan kaçışın
etkisiyle haziran ayından itibaren ciddi bir hareket yaşıyor. Haziran
ayında pazarın yüzde 66 büyümesinin ardından, aşırı sıcaklara ve tatil
dönemi olmasına rağmen temmuzda rekor satış gerçekleşti...
Sözcü'den Emre Özpeynirci'nin haberine göre, Otomotiv Sanayi Derneği
(OSD) Başkanı da olan Ford Otosan Genel Müdürü Haydar Yenigün, temmuz
ayında 85-90 bin adet arasında satış yapıldığını belirterek, “Hatta bazı
bayilerle konuşuyorum; ‘araç olsa 120-130 bin olur' diye telaffuz
edilen rakamlar var.
Tabii bu normal bir durum değil. En yüksek rakam 83 bin adetle Temmuz
2015'te gerçekleşti. Bu zaten garip durumu anlatıyor. Şu anda 1 milyon
endüstrinin olduğu dönemdeki temmuz ayı satışlarından daha yüksek bir
satış” dedi.
Sürekli, “İşleriniz çok iyiymiş, çok iyi araç
satıyormuşsunuz” diye arandıklarını hatırlatan Yenigün şöyle konuştu:
İFLASA BİLE GÖTÜREBİLİR
“Biz bunu istemiyoruz. Biz otomotivciler sürdürülebilir şeyler isteriz.
Sürdürülebilir bir ekonomi isteriz. Biz, ‘bu sene 550 bin araç satılır'
derken, bugün neredeyse 800-850 bin araç telaffuz ediliyor. Müşteri araç
almak istiyor ve biz, “Sana aracı Eylül aracında verelim” diyoruz.
Bir otomotiv şirketi için en istenmeyen durum budur. Tam tersi de kötü.
Elinizde araç olup müşteri olmayabilir. Bir otomotivci olarak
söylüyorum; bunun maliyeti katlanılabilir bir durum değil. Küçük ölçekli
şirketleri, hele ki ithalatçıları iflasa götürecek bir durum.”
TEŞVİKSİZ HİBRİT ARAÇ SATAMAYIZ
Türkiye'de hibrit araçlarda tek bir marka ve otomobil özelinde teşvik
olduğunu belirterek, “Bunun genişlemesi lazım. Örneğin, Türkiye'de
ürettiğimiz hem içten yanmalı hem elektrikli Custom PHEV'in Türkiye'de
satışı maalesef mevcut vergi sistemleri yüzünden çok mümkün gözükmüyor”
diye konuştu.
SAĞLIK AÇISINDAN HASARSIZ MALİYET AÇISINDAN HASARLI
Pandemi sürecinin ciddi ve beklenmedik bir süreç olduğunu belirten
Haydar Yenigün, “Ancak, bu süreçten en az hasarla, hatta hasarsız
çıktığımızı söyleyebilirim. Hasardan kastım insan sağlığı, herhangi bir
üretim tesisinde sıkıntı yaşanmaması. Ama tabii ki bunun ciddi
maliyetleri var.
Bütün şirketler ciddi maliyetlerin altına girdi. Biz hasarsız atlattık
dediğimizde; sistemler çalıştı, mekanizmalar çalıştı çalışanlarımızda
çok şükür hiç olumsuz bir şey yaşanmadığı gibi unsurları hasarsızlık
olarak kast ettik” dedi.
ÖNGÖRÜLEBİLİR SÜREÇ UMUDU
Ucuz ve teşvikli kredinin (bu açıklama sonrası sona erdi) devam etmesi,
Euro ve dolarda çok büyük bir oynamanın olmadığı varsayımıyla bu trendin
devam edeceğini öngören Haydar Yenigün, “Umarım yılsonuna kadar artık
bir değişiklik olmaz ve bu öngörülebilir süreç bir miktar daha devam
eder. Ama dediğim gibi bu kırılgan bir sürece benziyor” diye konuştu.
“Beklentilerden bahsettiğim zaman farkındaysanız çok net bir resim
çizemiyorum” yorumunu da yapan Yenigün, belirsizliğin her türlü noktada
(ekonomideki belirsizlik, siyasal belirsizlik, otomotiv ekonomisindeki
belirsizlik…) önümüzdeki döneme damgasını vuracağını söyledi.
Yenigün, “Bizim gibi şirketler için başarı bu belirsiz ortamı ne kadar
kuvvetli yönettiğimiz olacak. Belirsizliği doğru yöneten şirket
kazanacak. Belirsizliği doğru yönetemeyen şirketler bu yarışta geri
kalacaklar” dedi.