'Topuktan göbek deliğine... Saç diplerinden kulak memesine...'
Sözcü yazarı Murat Muratoğlu, Trabzon-Aşkale yolu Zigana tüneli bağlantı yollarının ihalesini kazanan Mehmet Cengiz'le ilgili dikkat çeken bir yazı geldi. Kaynak: Ünlü ekonomistten bomba 'ihale' yazısı! "Saç diplerinden kulak memesine, topuktan göbek deliğine..."Muratoğlu'ndan
bomba ihale yazısı:
'Saç diplerinden kulak memesine...'
Sözcü yazarı ekonomist Murat Muratoğlu, “Milletin orasına koyacağız”
diyen Mehmet Cengiz'in Trabzon- Aşkale yolunda aldığı ihaleyi köşesine
taşıdı...
Muratoğlu, "bu ihale aslında daha önceden yapılmaya başlanan,
sözleşme bedeli ile tamamlanamayan bir projeyi bitirme işi…" dedi.
Muratoğlu, bugünkü "Adamlar yolunu yaptılar!" başlıklı yazısında,
"Güzergah kazısı işi diyelim. Bu iş için yetkililer 100 milyon lira
fiyat biçmişler. Hop, ihaleyi kapanlar bu işi 450 milyon liraya
tamamlayıp, faturalandırıyorlar. Devletin aynı iş için çıkardığı
maliyetin 9 katına…" ifadelerini kullandı.
İŞTE O YAZI
Milletten toplanan ÖTV, KDV, vergiler nereye gidiyor? Tabii ki bize
hizmet olarak geri dönüyor. Şüpheniz mi var?
Bakın; “Trabzon-Aşkale yolu Zigana tüneli bağlantı yolları ikmal
inşaatı” ihalesi açıldı. Herhangi bir ihale yapılmadan, pazarlık
usulüyle 953 milyon lira bedelle verildi?
Peki, bu şanslı kimdi? “Milletin orasına koyacağız” diyen Mehmet Cengiz…
Kendisine ülkeye verdiği hizmetlerden dolayı tebrik ederiz.
★★★
Çok samimiyim… Verdiği sözü tutan ender insanlardan… Adam yıllar önce
çıktı hiç lafı dolandırmadan samimi bir şekilde hedefini açıkladı.
Sadece orasıyla da kalmadı… Saç diplerinden kulak memesine, topuktan
göbek deliğine… Benim de inşaat işim olsa hiç düşünmeden veririm
kendisine…
★★★
Bu kadar parayı sadece kendi mi alıyor sanıyorsunuz? İyi düşünün…
Düşündünüz mü? Peki, aklınıza kim geldi? İşçiler, mühendisler değil mi?
Tabii ki… Sen neymişsin be abi?
İşin ilginci 2020 yılı için pazarlık usulüyle ihaleler için belirlenmiş
olan üst sınır 323 bin 398 Türk Lirası… Bu rakam üst sınırın yaklaşık
2950 katı… Bence çok yakıştı…
★★★
Benim takıldığım nokta farklı… Bu ihale; “Bağlantı yolları ikmal
inşaatı” için açıldı. “İkmal” ne demek sözlükte? Eksik bir şeyi
tamamlama, bütünleme, bitirme…
Anlayacağınız, bu ihale aslında daha önceden yapılmaya başlanan,
sözleşme bedeli ile tamamlanamayan bir projeyi bitirme işi…
★★★
Sahi proje neden ilk ödenekle bitirilemedi de ikmal işi çıktı? İkmal işi
dediğin 5 milyon, 10 milyon lira olur… Bir milyar liralık ikmal işi
olur mu?
İlk keşfi hazırlayanlar, işi alanlar, kontrol edenler doğru
hesaplayamayıp ödeneği 1 milyar lira aştığına göre yapılmayacak mı
haklarında inceleme? Kim uğraşacak? Giden para milletin vergileri nasıl
olsa…
★★★
Genelde şöyle gerçekleşir hikaye… Otoyol mu, köprü mü, duble yol mu,
tren yolu mu? Tünel, gar, liman, hastane, fark etmez neticede… İhaleyi
kapıyorsun.
İhale 750 milyon liralık diyelim… Soruyorlar; “Kaça yaparsınız?” diye…
Teklifler açıklanıyor, zarfların birinden 500 milyon lira çıkıyor.
Devletin mühendisleri ölçmüş, biçmiş, 750 milyon hesap etmiş. Nasıl
yapılacak 500 milyona? Muhtemelen sevabına, hizmet aşkıyla… Ya da vardır
bir çapanoğlu illa…
★★★
Her iş için bir fiyat belirlenir ihalelerde… Projenin bütünü güzergah
kazısı, menfez tahkimatı, dolgu, sinyalizasyon, şunlar, bunlar…
Güzergah kazısı işi diyelim. Bu iş için yetkililer 100 milyon lira fiyat
biçmişler. Hop, ihaleyi kapanlar bu işi 450 milyon liraya tamamlayıp,
faturalandırıyorlar. Devletin aynı iş için çıkardığı maliyetin 9 katına…
★★★
Diğer bütün işler için kaldı mı 50 milyon lira? Onunla da
tamamlayamayacaklarına göre 450 milyonu alıp, “Kusura bakmayın, kalan 50
milyona yapamayacağız” deyip, ağızlarını silip masadan kalkıyorlar.
İhaleden çekiliyorlar.
Bu gibi durumlarda kalan işler için devlet yeniden ihale açar. İkmal
ihalesi ile eksiği gediği tamamlar. Var olsunlar. Önce yol sonra yolunu
yaptılar!