245 MİLYAR LİRA AÇIK!
2021 yılında bütçe giderleri 1 trilyon 346,1 milyar lira, gelirleri 1 trilyon 101,1 milyar lira, vergi gelirleri 922,7 milyar lira, bütçe açığı 245 milyar lira olarak öngörüldü...
245 milyar lira açık!
2021 Merkezi Yönetim Bütçe Kanun Teklifi,
TBMM Başkanlığına sunuldu. Bütçe teklifinde geçmişte de sık sık gündeme
getirilen hedefler yer aldı...
Eğitimde reform yapılacağı, Ekonomide iç ve
dış dengenin sağlanacağı, Refahın toplumun tüm kesimlerine
yaygınlaştırılacağı, para ve maliye politikalarının güçlü eşgüdümün
sağlanacağı, sürekli ve kalıcı gelir kaynakları oluşturulacağı, mali
disipline önem verileceği, kamu kaynaklarının verimli kullanılacağı,
sağlık sisteminin daha etkin hale getirileceği, tarımda üretim ve
verimliliğin arttırılacağı vurgulandı.
AÇIK ÖNGÖRÜSÜ 245 MİLYAR
AKP hükümetlerinin 19'uncu, Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sistemi’ne geçiş
sonrası da hazırlanan 3'üncü bütçe olan 2021 yılı bütçesinde bütçe
giderleri 1 trilyon 346,1 milyar lira, faiz hariç giderler 1 trilyon
166,6 milyar lira, bütçe gelirleri 1 trilyon 101,1 milyar lira, vergi
gelirleri 922,7 milyar lira, bütçe açığı 245 milyar lira olarak
öngörüldü. Vergi gelirleri de şu şekilde tahmin edildi:
“Gelir vergisi 195,3 milyar lira, Kurumlar Vergisi 105,2 milyar lira,
Özel Tüketim Vergisi 213,7 milyar lira, dahilde alınan KDV 70,6 milyar
lira, ithalatta alınan KDV 194,9 milyar lira, Motorlu Taşıtlar Vergisi
18,5 milyar lira, BSMV 28,5 milyar lira, Damga Vergisi 23,8 milyar lira,
harçlar 34,4 milyar lira, diğer vergiler 37,9 milyar lira.”
Teklifle, genel bütçe kapsamındaki kamu idarelerine 1 trilyon 223,5
milyar lira, özel bütçeli idarelere 119,9 milyar lira, düzenleyici ve
denetleyici kurumlara da 2,7 milyar lira ödenek verildi.
Personel giderlerine 326,6 milyar lira, sosyal güvenlik prim ödemelerine
54,5 milyar lira, kamu kurum ve kuruluşlarının mal ve hizmet alım
giderlerine 89,1 milyar lira, cari transferlere 536 milyar lira, sermaye
giderlerine 103,7 milyar lira, sermaye transferlerine 8,8 milyar lira,
borç verme giderlerine 38 milyar lira, yedek ödeneklere 9,9 milyar lira,
faiz giderlerine de 179,5 milyar lira ayrıldı.
EĞİTİM 1. SIRADA
Milli Eğitim Bakanlığı ile eğitim hizmeti veren diğer kurum ve
kuruluşlara 2021 yılında 19,1 milyar lirası yatırım olmak üzere toplamda
211,4 milyar lira kaynak ayrıldı. MEB'in 2020'deki ödeneği 5,8 milyar
liraydı. Bu rakam yüzde 94 artışla 11,3 milyar liraya çıkarıldı. 2020
yılı bütçesinde, sağlık sektörü yatırımlarına 11,6 milyar lira kaynak
ayrılmışken, 2021 yılı bütçesinde 20,1 milyar liraya yükseldi.
HEDEFLER
Bütçede 2021 hedefleri de şöyle sıralandı:
- Yeni Ekonomi Programları ile elde edilen kazanımları koruyup
geliştirmek, iç ve dış dengeyi yeniden sağlamak, bu denge üzerine inşa
edilecek stratejik reformlarla kapsayıcı, sürdürülebilir ve istihdam
odaklı büyümeyi hedefleyen politikalarla küresel ekonomide ortaya çıkan
yeni normalin oluşturduğu iktisadi fırsatları da kullanarak üretime,
ihracata ve finansal istikrara dayalı ekonomik dönüşümü ve değişimi
gerçekleştirmek,
- Beşeri sermayeyi güçlendirmek, kapsayıcı
büyüme yaklaşımını belirgin bir biçimde hayata geçirmek ve refahın
toplumun tüm kesimlerine yaygınlaştırılmasına yönelik politikaların
uygulanmasına devam etmek,
- Para ve maliye politikalarının güçlü eşgüdümünü sürdürmek, Kamu
borçluluğunu düşük ve sürdürülebilir düzeylerde tutmak,
- arz etmeyen ve konjonktüre dayalı gelirlerin oluşturduğu
geçici kaynaklara karşılık olarak kalıcı mahiyette harcama yaratmamak,
bütçenin gelir performansının yükseltilmesi amacıyla sürekli ve kalıcı
gelir kaynakları oluşturmak, vergi tahsilatında etkinliği artırmak ve
ekonomide kayıt dışılığı azaltmak,
- Mali disipline kararlılıkla devam etmek, harcama önceliği geliştirme
konusunda toplumun beklentilerine daha fazla odaklanan, kamu kaynakları
ile kamu hizmetleri arasındaki bağı güçlendiren, şeffaflığı ve hesap
verebilirliği artıran program bütçe sistemine geçilerek kaynakların daha
verimli kullanılmasını sağlamak,
- Kamu kaynak kullanımında; temel politika belgelerinde belirlenen
politika, tedbir ve öncelikler doğrultusunda hareket etmek, kamu
idarelerinin kendilerine tahsis edilen ödenekleri aşmadan etkili,
ekonomik ve verimli bir şekilde kullanmasını sağlamak,
- Harcama gözden geçirmeleri sonucunda verimsiz harcama alanlarını
tasfiye etmek, bu yolla oluşturulacak mali alanın öncelikli harcama
alanlarına tahsis edilmesini sağlamak,
-Eğitim sisteminde yapılacak köklü reformlar ile eğitimin kalitesinin
artırılmasını sağlamak, rekabetçi üretim ve verimlilik için gerekli olan
becerilere sahip işgücü yetiştirmek,
- Sağlık harcamalarında etkinliğin sağlanması için arz ve talep yönlü
düzenlemeleri hayata geçirmek, birinci basamak sağlık hizmetlerini
güçlendirerek sağlık sistemi içerisindeki etkinliğini artırmak,
- Tarımda üretim ve verimlilik artışını; yeni nesil girişimciler,
teknolojiler, girdi bazlı destekleme ve sözleşmeli tarımla sağlamak…