Engelli öğrenciler için 7 talep
Eğitimde Eşit Haklar Platformu, Covid-19 salgını sürecinde engelli çocukların eğitim hakkı ellerinden alındığına vurgu yaparak özel eğitimin yeniden başlamasını talep etti...
Eğitimde
Eşit Haklar Platformu'ndan:
Engelli öğrenciler için 7 talep
23 Eylül’de Milli Eğitim Bakanlığı’nın
yaptığı bilgilendirme ile okullardaki destek eğitimin de durdurulduğunu
belirten platform, “Türk Milli Eğitiminin temel ilkeleri, anayasal
haklar ve imzacısı olunan uluslararası sözleşmelerin tamamına aykırı
olan bu kararlar sonucunda engelli çocukların eğitimi fiilen sona
ermiştir” açıklaması yaptı...
Eğitimde Eşit Haklar Platformu, Covid-19 salgını sürecinde engelli
çocukların eğitim hakkı ellerinden alındığına vurgu yaparak özel
eğitimin yeniden başlamasını talep etti. 23 Eylül’de Milli Eğitim
Bakanlığı’nın yaptığı bilgilendirme ile okullardaki destek eğitimin de
durdurulduğunu belirten platform, “Türk Milli Eğitiminin temel ilkeleri,
anayasal haklar ve imzacısı olunan uluslararası sözleşmelerin tamamına
aykırı olan bu kararlar sonucunda engelli çocukların eğitimi fiilen sona
ermiştir” açıklaması yaptı.
Pandemi sürecinin başladığı Mart ayından bu yana özel eğitimde sunulan
online desteğin, pek çok engelli grubu için “hiç destek almamakla” aynı
anlama geldiğini savunan Platform, “Anaokulu ve 1. sınıfların pedagojik
durumu, liselerdeki çocuklarınsa gireceği sınavlar düşünülerek verilen
kısmi yüz yüze eğitim olanağı, engelli çocuklar için düşünülmemektedir.
Zaten Pandemi öncesi dahi ihtiyaç duydukları ve hak ettikleri eğitim
saatlerinin çok altında ders alabilen engelli çocuklarımızın artık
herhangi bir eğitim alma ihtimalleri kalmamıştır. Covid-19 Salgını
döneminde, tüm engelli grupları, Özel Eğitim Genel Müdürlüğü ile
sorunlarını ve çözüm önerilerini hem yazılı hem toplantılar ile
paylaşmıştır” ifadelerine yer verdi.
İNSAN HAKLARI SÖZLEŞMESİ HATIRLATMASI
Eğitimde Eşit Haklar Platformu’ndan yapılan açıklamada, engelli
öğrencilerin haklarına dikkat çekildi:
“- COVİD-19 Pandemisi, BM Engelli Hakları
Sözleşmesinin 11 inci maddesi bağlamında insani acil risk durumudur.
Buna göre Devletimiz, Pandemi sürecinde engellilerin hakları bakımından
korunması adına Uluslararası İnsan Hakları Hukuku çerçevesindeki
yükümlülüklerini yerine getirmek için gerekli tüm tedbirleri almalıdır.
Bu bağlamda Devletimizin, engelli çocukların diğer çocuklarla eşit bir
şekilde tüm insan temel hak ve özgürlüklerinden tam olarak
yararlanmasını sağlamak için gerekli tüm tedbirleri alması beklenir.
“- BM Engelli Hakları Sözleşmesi, Çocuk Hakları Sözleşmesi ve 5378
sayılı Engelliler Hakkında Kanuna göre engelli çocuklarla ilgili tüm
eylemlerde çocuğun yüksek yararının gözetilmesi ilkesi temel düşüncedir.
“- BM Engelli Hakları Sözleşmesine göre Devletler, engelli çocukları
ilgilendiren süreçlere engelli çocukların ve onları temsil eden sivil
toplum kuruluşlarını dahil etmek zorundadır. Öte yandan ve Özel Eğitim
Hizmetleri Yönetmeliğine göre ailelerin özel eğitimin her aşamasına
aktif katılımı ve özel eğitim politikalarının geliştirilmesinde Milli
Eğitim Bakanlığı’nın, engelli çocuklara yönelik faaliyette bulunan sivil
toplum kuruluşları ile iş birliği içinde çalışması esastır.
“- Ancak Pandemi sürecinde engelli çocukların eğitim hakkına yönelik
kararlarda karar süreçlerine, engelli çocukların, ailelerinin ve onları
temsil eden sivil toplum örgütlerinin katılımlarının sağlanmadığı, sivil
toplum örgütlerinin baskısı ile bazı toplantılar düzenlendiği ama sonuç
olarak taleplerin karşılanmadığı görülmektedir. Alınan kararların
yararlanıcısı olan engelli çocuklar için kapsayıcı olmadığı, eşitlik ve
ayrımcılık ile ilgili yasaların ihlal edildiği açıktır.
“- Oysa Anayasamızda da Devletimizin, durumları sebebiyle özel eğitim ve
öğrenime ihtiyacı olanları topluma yararlı kılmak için gerekli
tedbirleri almak zorunda olduğu hüküm altına alınmıştır. Biz sivil
toplum kuruluşları olarak Pandemi sürecinin başından itibaren
üstlendiğimiz sorumluluğun bilinci ile engelli çocukların eğitimden
dışlanma riskiyle karşı karşıya kalacaklarını sürekli gündeme getirdik.
“- 5378 sayılı Engelliler Hakkında Kanun, “Hiçbir gerekçeyle
engellilerin eğitim alması engellenemez” ve “Eşitlik temelinde, hayat
boyu eğitim imkanından ayrımcılık yapılmaksızın yararlandırılır” derken,
Pandemi bahane gösterilerek, engelli çocukların eğitim hakkının
engellendiği biliyoruz. Okullarda alınan önlemler engelli çocukları
kapsamamaktadır. Bu şekilde eşit eğitim hakkının göz ardı edildiği
ortadadır.
“- Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliğinde, engelli çocukların, destek
eğitim hizmetlerinden yararlanacağı belirtilmişken yine Pandemi
bahanesiyle destek eğitim hizmetleri durdurulmuştur.
“- Engelli çocukların eğitimden dışlanıyor olması nedeniyle, aileler
maddi, manevi olarak yıpranmış, çocukların pandemiye dek yerleşmiş
kazanımlarında geriye gidişler olmuş, eve kapanan çocuklarda istenmeyen
davranış değişiklikleri ile birlikte bilişsel, duygusal, fiziki ve
sosyal yönden artık telafisi güç zararlar ortaya çıkmıştır.”
ENGELLİ ÖĞRENCİLER İÇİN 7 TALEP
Eğitimde Eşit Haklar Platformu, engelli çocuklar için taleplerini ise
şöyle sıraladı:
“- Taraf olduğumuz sözleşmeler gereği, engelli çocuklarımızın eğitiminde
onların yüksek yararının gözetilmesini,
“- Engelli Hakları Sözleşmesinin ve “bizim olmadığımız yerde
çocuklarımız hakkında karar alınmaması” ilkesinin dikkate alınarak;
çocuklarımızı ilgilendiren karar süreçlerine aktif olarak katılımımızın
sağlanmasını, görüş ve taleplerimizin dikkate alınmasını, karşılanamayan
taleplerin neden karşılanamadığının açıklanmasını,
“- Eğitimde ayrımcılık yasağının bir kez daha ihlal edilmemesi ve
eşitliğin sağlanması adına; Tüm kademelerde özel eğitim sınıfları ve
özel eğitim okullarındaki eğitimlerin, kaynaştırma eğitiminin ve destek
eğitim hizmetinin gerekli hijyen önlemleri alınarak ivedilikle
başlatılmasını, bu noktada Pandemi sürecinde ailenin tutumuna göre
esneklik gösterilerek tercih eden aileler için hem online hem yüz yüze
eğitim seçeneklerinin sunulmasını.
“- Yüz yüze eğitime erişimde sorun yaşayacak öğrenciler için uzaktan
eğitim ve evde eğitim hizmetlerinin erişilebilirliğinin ivedilikle
sağlanmasını,
“- Mart ayından bu yana eğitimden ve sosyal ortamdan uzak kalmış
çocuklarımızın okula uyum sağlamakta zorlanacağı bilinerek, psikolojik
destek hizmetlerinin sağlanmasını,
“- Okullarda sağlıklı ve güvenli ortamların oluşturulması,
erişilebilirliğin sağlanması ve bireysel makul düzenlemelerle eğitimin
her bir engelli çocuğu kapsaması adına STK’larla iş birliği yapılmasını,
“- 2030 Sürdürülebilir Kalkınma Hedeflerinden biri olarak "Herkes için
kapsayıcı ve nitelikli eğitimin başarılması" hedefini hatırlatarak “Özel
Gereksinimli Öğrencilerin Eğitimlerine Tekrar Başlayabilmeleri”
amacıyla “Hiçbir engelli çocuğu arkalarında bırakmayacak” önlemleri
ivedilikle sağlamaları için Milli Eğitim Bakanlığı, Aile Çalışma ve
Sosyal Politikalar Bakanlığı, Sağlık Bakanlığı’nın birlikte
çalışmalarını talep ediyoruz.”