KARANLIK TABLO
Eğitim-İş Sendikası’nın 5 bin 514 öğretmen ile çevrimiçi görüşmeler yoluyla yapılan araştırmasına göre, öğretmenlerin yüzde 63’ü çocuklarının gıda ihtiyaçlarını, yüzde 73’ü kıyafet ihtiyaçlarını, yüzde 47’si ise eğitim ihtiyaçlarını rahat karşılayamıyor...
Öğretmenler yüzde 63'ü çocuklarının
gıda ihtiyaçlarını karşılayamıyor
Eğitim-İş Sendikası’nın 5 bin 514 öğretmen
ile çevrimiçi görüşmeler yoluyla yapılan araştırmasına göre,
öğretmenlerin yüzde 63’ü çocuklarının gıda ihtiyaçlarını, yüzde 73’ü
kıyafet ihtiyaçlarını, yüzde 47’si ise eğitim ihtiyaçlarını rahat
karşılayamıyor...
Öğretmenlerin yüzde 86’sı ise çocuğunun öğretmen olmasını istemiyor.
Daha fazla para kazanabileceği iş bulması halinde öğretmenliği
bırakacağını belirten öğretmenlerin oranı ise yüzde 43.
MAAŞLARINA İCRA GELİYOR
Araştırmaya göre, öğretmenlerin yüzde 96’sı son bir yılda yaşanan fiyat
artışlarının bütçesini daha fazla etkilediğini; yüzde 61’i ise
gelirlerinin yetersizliği nedeniyle psikolojik sorunlar yaşadığını ifade
ediyor. Çok sayıda öğretmenin de kredi borcu var.
Buna göre,
öğretmenlerin yüzde 44’ü ev kredisi, yüzde 30’u araç kredisi, yüzde 25’i
ise çocuklarının eğitimi için çektiği kredileri ödüyor.
Öğretmenlerin yüzde 26’sı ek iş yapıyor; yüzde 29’u esnafa olan borcunu,
yüzde 35’i ise şahıslara olan nakit borcunu ödemeye çalışıyor; yüzde
37’si de kredi kartlarının sadece asgari ödemesini yapabiliyor.
Öğretmenlerin yüzde 3’ünün maaşında icra var, yüzde 8’inin maaşına en az
bir kez icra gelmiş ve yüzde 46’sı annesi, babası ya da arkadaşlarından
yardım alarak ancak geçinebiliyor. Her ay borç alan öğretmenlerin oranı
ise yüzde 22.
KÜLTÜREL HAYAT BİTTİ!
Öğretmenlerin yaşadığı geçim sıkıntısı, sosyal ve kültürel hayatlarını
da bitirmiş durumda. Yüzde 84’ü son bir yılda tiyatroya, yüze 73’ü ise
son bir yılda sinemaya hiç gidememiş; yüze 92’si her gün bir gazete,
yüzde 62’si her ay bir kitap bile alamıyor. Siyasi baskı da öğretmenleri
etkiliyor.
Öğretmenlerin yüzde 46’sı görevden alınma korkusu yaşadığını söylüyor;
yüzde 83’ü ise yönetici olmak için mutlaka torpile ihtiyaç olduğuna
emin. Öğretmenlerin yüzde 48’i de yöneticiler tarafından öğretmenlere
siyasi baskı yapıldığını ifade ediyor. Öğretmenlere göre devlet
okullarındaki eğitimin niteliği de gün geçtikçe düşüyor. Öğretmenlerin
yüzde 83’ü kalitenin düştüğünü belirtiyor. Öğretmenlerin yüzde 80’i,
MEB’i Covid-19 sürecinde başarısız buluyor ve uzaktan eğitimin başarılı
olmadığını kaydediyor.
EĞİTİM-İŞ BAŞKANI: KARANLIK TABLO
Araştırma sonuçlarına ilişkin görüşlerine yer verilen Eğitim-İş Genel
Başkanı Orhan Yıldırım, “Geleceğin mimarı olan öğretmenlerimizin nasıl
bir çaresizlik çukuruna itildiği görülmekte. Bu yılki araştırmamızda en
dikkat çekici veriler, geçim sıkıntısına ilişkin.
Öğretmenlerin hepsinin borç batağında olduğu, bu borçlar yüzünden
yarısından fazlasının psikolojisinin bozulduğu, kendi çocuklarının
ihtiyaçlarını bile giderecek kadar ücret verilmediği bir ortamda eğitim
ne kadar sağlıklı olabilir?
Dünyada ‘Başöğretmen’ sıfatını taşıyan tek
lider Atatürk iken 2020’de onun izindeki eğitim neferlerine reva görülen
bu karanlık tablo kabul edilemez. Orhan Yıldırım Öğretmenler hamaset
değil adalet istiyor” dedi.
ÖĞRETMEN: İŞ BULSAM BIRAKIRIM
Eğitim Sen tarafından yapılan anketin sonuçlarına göre, öğretmenlerin
çoğu daha iyi bir iş teklifi aldıklarında mesleklerini bırakmayı
düşünüyor.
4 bin 565 öğretmenin katılımıyla yapılan “Öğretmenlerin Ekonomik ve
Mesleki Sorunlarına Bakış Anketi”nin sonuçlarından bazıları şöyle:
- Ankete katılan öğretmenlerin yaklaşık yüzde 60’ı “Aldığınız maaşın
yaptığınız işin karşılığı olduğunu düşünüyor musunuz” sorusuna “Hiç
karşılamıyor” yanıtı verdi.
Bu soruya “Kısmen karşılıyor” yanıtı
verenlerin oranı ise yüzde 38.
- “Ekonomik koşulları daha iyi olan bir iş teklifi alsanız, öğretmenlik
mesleğini bırakmayı düşünür müydünüz” sorusunu öğretmenlerin yüzde 70’i
“Evet’’ diye yanıtladı.
- Öğretmenlerin yüzde 56’sı “İşyerinizde kendilerini değerli
hissetmiyor.”
-
Öğretmenlerin yüzde 70’i “İşyerinde kendilerini güvende hissetmiyor.’’
- Katılımcıların yüzde 70’ten fazlası okulların hijyen ve temizlik
açısından gerekli koşullara sahip olmadığını belirtti.
- “Pandemi koşullarında okullarda ‘maske, mesafe, temizlik’ şartlarının
hayata geçirildiğini düşünüyor musunuz” sorusuna katılımcıların yaklaşık
yüzde 69’u “hayır” yanıtı verdi.
- Katılımcıların yüzde 94.5’i “Millli Eğitim Bakanlığı’nın sorunları
çözmek için ürettiği politikaların gerçekçi olduğunu düşünüyor musunuz”
sorusuna “hayır” dedi.
- Katılımcıların yüzde 88’i “Bir eğitimci olarak MEB ile çeşitli vakıf
ve derneklerin yürüttüğü protokolleri doğru buluyor musunuz” sorusu
üzerine bunu doğru bulmadığını belirtti.