Akıllı yol dedikleri, tam anlamıyla vatandaşı “KAZIKLAMA” yolu olmuş
CHP Niğde Milletvekili Ömer Fethi Gürer, yüksek geçiş ücreti nedeniyle eleştirilere konu olan Ankara-Niğde Otoyolunu, soru önergesiyle Meclis gündemine taşıdı...
"Ankara-Niğde arası akıllı yol
geçişi uçak bileti fiyatında "
Cumhuriyet Halk Partisi (CHP) Niğde
Milletvekili Ömer Fethi Gürer, Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığına
yönelttiği yazılı soru önergesine Ankara- Niğde otoyolunun Aralık
2020’de ulaşıma açıldığını hatırlatarak, şu sorularının yanıtlanmasını
istedi:
■ Yeni açılan Ankara-Niğde otoyolu kullanımı ile iki il arasındaki yol
uzunluğu kaç kilometre ölçümlenmiştir?
■ Ankara-Niğde illeri arasında
günümüzde kullanılmakta olan duble yol uzunluğu kaç kilometredir?
■ Akıllı yol olduğu açıklanan Ankara-Niğde otoyolu kullanılarak ve
trafik kurallarına uyularak, Ankara ile Niğde ili arası yolculuk süresi
ne kadardır?
■ Ankara-Niğde otoyolu yol konaklama tesislerinin tamamlanması için ön
görülen tarih ne zamandır?
■ Ankara-Niğde otoyolu yap işlet projesi olarak yapıldığına göre araç
geçiş garantisi anlaşması yapılmış mıdır?
■ Yap işlet projesi olan bu
otoyol için garantisi verilen araç geçiş sayısı kaçtır?
■ Otoyol
açılışından buyana hedeflenen araç geçiş sayısı sağlanmış mıdır?
■ Proje
yapım şirketine otoyolun açılışından bugüne kadar araç geçiş ücreti
ödemesi yapılmış mıdır?
Açılışın yapıldığı ilk gün bu otoyolda 10 binden fazla aracın
geçtiği açıklanmıştır. Ankara- Niğde otoyolunun 5 aylık süre içindeki
araç geçiş ortalaması nedir?
CHP Milletvekili Ömer Fethi Gürer’in soru önergesini yanıtlayan Bakan
Karaismailoğlu, Ankara-Niğde illeri arasında ulaşımı sağlayan mevcut
devlet yolu uzunluğunun 310 km, otoyol uzunluğunun ise; 305 km olduğunu
belirtti.
Bakan Karaismailoğlu, otoyolun kullanılması durumunda;
ortalama 120 km/saat hızla yolculuk süresinin de 2,5 saat olduğunu
kaydetti.
Ankara-Niğde Otoyolunda, 3 adet sabit akaryakıt ve dinlenme tesisinin
hizmete açıldığını belirten Bakan Karaismailoğlu, ayrıca vatandaşların
akaryakıt ve mola ihtiyaçlarını karşılayacak 2 adet mobil akaryakıt
istasyonu ve 3 adet büfe-wc bulunduğunu bildirdi.
Bakan Karaismailoğlu, “Ankara-Niğde Otoyolu Projesinde tüm iş ve
işlemler, uygulama sözleşmelerinde yer alan hükümler çerçevesinde ve
mevzuatına uygun olarak yürütülmektedir” dedi.
Karaismailoğlu, kamuoyunda tepkilere neden olan geçiş garantisi ve bu
sistemle ilgili istatistiki veriler konusundaki soruları ise yanıtsız
bıraktı.
HANİ 275 KM İDİ?
Önerge sahibi CHP Niğde Milletvekili Ömer Fethi Gürer ise Bakan
Karaismailoğlu’nun verdiği yanıttan, mevcut devlet yolu ile otoyol
arasındaki uzunluk farkının sadece 5 kilometre olduğunu öğrendiklerini
ifade ederek, “Yol açıldığında mevcut yolun 330 km, otoyolun ise 275 km
olduğu belirtilmiş ve arada hem mesafe hem de zaman açısından ciddi fark
olduğu söylenmişti. Ancak, bugün her iki yol arasındaki uzunluk
farkının sadece 5 kilometre olduğunu öğrenmiş bulunuyoruz” diye konuştu.
GİT-GEL ANKARA 288 LİRA
AKP iktidarının geçiş garantili yol, köprü ve havaalanı uygulamalarının
ücretlerinin bu yolları hiç kullanmayan veya kullanma ihtimali dahi
olmayan vatandaşların cebinden karşıladığına işaret eden Ömer Fethi
Gürer, “Ne yazık ki Ankara-Niğde otoyolu da böyle bir sistem üzerine
kurulmuş bir yoldur. Otomobil türü araçların geçiş ücreti 144 lira
olarak belirlenmiştir. Niğde’den Ankara’ya gidip gelen bir sürücü 288
lira yol ücreti ödemeye mecbur bırakılmaktadır. Bu nedenle sürücüler
daha çok eski devlet yolunu tercih etmekte, ancak yolun müteahhidine
verilen geçiş garantisi nedeniyle, bu yol kullanılsa da kullanılmasa da
vatandaşın parası müteahhidin cebine girmektedir. Ayrıca yolda üst yapı
çalışmaları halen devam etmektedir. Tam anlamı ile biten tesis yoktur.
Yol akıllı olduğu sürekli ifade edildi ama herhalde ücretinden dolayı bu
tanım kondu. Kar ve buzlanmada yolda kazalar da oldu. Yol tam anlamıyla
vatandaşı “kazıklama” yolu olmuş. Oysa fiyat makul duruma çekilse
devlet yolunun yükü azalacak. Niğde -Gaziantep arasındaki ücretli yolun
gidiş-geliş 62 TL, Ankara-Niğde arasındaki akıllı yolun ise 288 TL
olması "tek rakibim hava yolları" der gibi bir uygulama. Uçak olsa, bu
fiyatla Ankara’dan Niğde’ye uçulurdu.” diye konuştu.
GEÇİŞ ÜCRETİ MAKUL SEVİYEYE ÇEKİLMELİ
Gürer, Ankara-Niğde otoyolunun daha çok araç tarafından kullanılması
için geçiş ücretinin makul seviyeye çekilmesi, Bakan Karaismailoğlu
tarafından yanıtsız bırakılan soruların da yanıtlanmasını isteyerek,
“Yoksa veriler utandırdığı için mi verilemiyor?” diye sordu.