Yüz yüze eğitimde öğrenci sayısı 156 bin azaldı
Koronavirüs pandemisinin etkisi nedeniyle ara verilen yüz yüze eğitim yeniden başladı. İstatistiklere göre 2020-2021’de önceki yıla göre öğrenci sayısı 155 bin 938 azaldı...
Salgın sonrası yüz yüze eğitimde
öğrenci sayısı 156 bin azaldı
Milli Eğitim Bakanlığı’nın (MEB) geçen
günlerde yayımladığı istatistikler kaygıları haklı çıkardı.
Covid-19 pandemisinin eğitime etkisini gösteren istatistiklere göre
2020-2021’de önceki yıla göre öğrenci sayısı 155 bin 938 azaldı...
Birgün'den Mustafa Kömüş'ün haberine göre, özellikle okulöncesinde
öğrenci sayısındaki düşüş dikkat çekti. Üstelik ortaöğretimde ve
ilkokulda öğrenci sayısı artmasına rağmen bu tablo ortaya çıktı.
MEB’in verilerine göre 2019-2020’de okulöncesinde 1 milyon 629 bin olan
öğrenci sayısı 2020-2021’de 1 milyon 225 bine geriledi.
Öğrenci
sayısındaki düşüş 404 bini buldu.
İlkokul düzeyinde ise öğrenci sayıları arttı. 2019-2020’de 5 milyon 279
bin olan ilkokul düzeyindeki öğrenci sayısı 2020-2021’de 5 milyon 328
bine yükseldi. İlkokul öğrencilerinin sayısındaki artış 49 bin olarak
gerçekleşti.
Ortaokul düzeyinde ise okulöncesi gibi öğrenci sayıları azaldı.
2019-2020’de 5 milyon 701 bin olan ortaokul öğrencisi sayısı
2020-2021’de 5 milyon 212 bine geriledi.
Öğrenci sayısı tam 489 bin
azaldı.
Lise düzeyinde ise ilkokulda olduğu gibi öğrenci sayısı arttı. Bunda
4+4+4’ün ilk başladığı sene küçük yaştaki öğrencilerin başlaması da
etkili oldu. 2019-2020’de 5 milyon 630 bin olan lise öğrencisi sayısı
2020-2021’de 6 milyon 318 bine yükseldi. Aradaki fark 688 bin oldu.
Türk Eğitim Derneği’nin düşünce kuruluşu olan Tedmem’in 2020 yılına ait
değerlendirme raporunda temel eğitim ve ortaöğretimin toplamında
yaklaşık 160 bin öğrencinin okulu terk etme riski bulunduğu ifade
edilmişti.
MEB’in verileriyle Tedmem’in raporundaki rakam arasında
yalnızca 4 bin farkın olması dikkat çekti.
MEB’in verileri okullaşma oranındaki gerilemeyi de gözler önüne
sermişti. 2019-2020 eğitim öğretim yılında beş yaş grubunda yüzde 71,22
olan okulöncesindeki net okullaşma oranı, 2020-2021 eğitim öğretim
yılında yüzde 56,89’a gerilemişti. Benzer bir gerileme ilkokul
kademesinde de yaşandı.
2019-2020 eğitim öğretim yılında ilkokul
kademesinde yüzde 93,62 olan net okullaşma oranı 2020-2021 eğitim
öğretim yılında yüzde 93,23 ile ifade edildi.
Ortaokuldaki okullaşma oranlarında da dramatik bir düşüş görüldü.
2019-2020’de yüzde 95,90 olan okullaşma oranı 2020-2021’de Yüzde 88,85’e
düştü.
Okulöncesi, ilkokul ve ortaokul kademesindeki düşüşe karşın lise
kademesindeki okullaşma oranı az da olsa arttı.
Lisede okullaşma oranı
2020-2021’de yüzde 87,79’a çıktı.
Bu verileri BirGün’e değerlendiren Eğitim Uzmanı Ali Taştan,
öğrencilerin birçoğunun ne açıköğretimde ne de örgün eğitimde
bulunduğunu söyledi. “Bu çocuklar nerede?” diye soran Taştan, şöyle
konuştu: "Ortaokulda şöyle bir sıkıntı var, okullaşma oranı yüzde 88’e
kadar geriledi. Bu ciddi bir sorun. Çünkü ortaokul düzeyinde her yüz
öğrenciden 12’si okullarda yok. Açık ortaokullarda da yoklar. Bu
çocuklar nerede? İlkokulda da okullaşma oranı ciddi anlamda azalmış.
4+4+4 zorunlu olalı dokuz yıl oldu, bu dokuz yıl içerisinde liselerde
okullaşma oranının yüzde yüze yaklaşması gerekirken hala yüzde 87’de.”
Liselerde her 100 öğrenciden 13’ünün eğitim öğretimin dışında olduğunu
söyleyen Taştan, “MEB de bu çocukların nerede olduğunu bilmiyor. 1
milyonun üzerinde öğrencinin hem açık okullarda hem de örgün eğitimde
olmadığını görüyoruz. Gelişmemiş, bilimi takip edememiş ülkelerin
okullaşma oranları düzeyindeyiz. Eğitim sistemimizin en büyük
sorunlarından biri de okullaşamama sorunu. MEB’in bu çocukların nerede
olduğuna dair bir kaygı duyduğunu düşünmüyorum” ifadelerini kullandı.