Yapılmayan işler için şirketlere milyonlar ödenirken...
TÜVASAŞ’ta yaşanan usulsüzlükler Sayıştay raporlarına yansıdı. Yapılmayan işler için şirketlere milyonlar ödenirken kamu, hatalı uygulamalarla milyonlarca liralık tazminat ödeme riskiyle de karşı karşıya bırakıldı...
Halkın parasını raylara saçtılar
Sayıştay’ın 30 Temmuz 2020’de tüzel kişiliği sona erdirilerek TÜRASAŞ
(Türkiye Raylı Sistem Araçları Sanayi A.Ş) bünyesine alınan TÜVASAŞ’ın
denetim raporu, iktidarın “milli” projelerinden biri olan elektrikli
tren üretimi çalışmalarında yaşanan usulsüzlükleri gözler önüne serdi...
Blue Engineering şirketiyle yürütülen Milli Elektrikli Tren Seti
projesinin işletme hızının 160km/h’den 225km/h’a çıkarılması işinde çok
sayıda hatalı işleme imza atıldı. Raporda, Milli Elektrikli Tren
Projesi’nde (EMU) yaşanan hatalı uygulamalar ve tamamlanmayan işler için
ödenen bedellerle ilgili soruşturma açılması istendi.
Birgün'den Nurcan Gökdemir'in haberinde, Raporda yer alan bilgilere göre, 4 milyon 450
bin avro bedelli Milli Elektrikli Tren projesi kapsamında 160km/h hıza
sahip elektrikli tren setinin üretimi yabancı menşeli Blue Engineering
firmasına verildi. Daha sonra trenin hızının artırılması için Kamu İhale
Kanunu’nun istisna hükümlerinden yararlanılarak bu şirketle 890 bin
Avroluk mal alımı sözleşmesi yapıldı. Şirketten 53 bin 400 Avro
tutarında kesin teminat mektubu alındı. Sayıştay denetçileri, hız
artırılmasının proje ile ilgili olması nedeniyle iş artışına gidilmek
yerine istisna kapsamında mal alımının tercih edilmesinin “dikkat
çekici” olduğunu vurguladı.
Sözleşme yapıldıktan sonra TÜVASAŞ,
indirim yapmayı kabul etmeyen şirkete sözleşmeyi tasfiye edeceğini
bildirdi. Ayrıca firma, tasarımının pazarlanabilir ve ihtiyaçları
karşılayacak düzeyde olmaması nedeniyle kabul edilmediği de bildirildi.
Ancak şirket, sözleşmenin tasfiyesi için 200 bin avro istedi. Şirkete
bunun kabul edilmeyeceği bildirildi ancak yasaklama kararı verilmesi ya
da teminatın gelir kaydedilmesi gibi hiçbir yaptırım uygulanmadı. Bu
arada, sözleşmenin feshedilmesi ve tasarım firmaları ile görüşülmesi de
kararlaştırıldı. Ancak bu firmalar arasında Blue Engineering de yer
aldı. Denetçiler, bu yeni alımın önceki alımdan ne gibi bir
farklılığının olduğu, neden yeni konsept olarak nitelendirildiği, eski
tasarımdaki hata ve eksikliklerin neler olduğu alımlara ilişkin
dosyalarda bir şey bulamadıklarını ifade etti.
İKİNCİ ŞİRKETLE DE OLMADI
TÜVASAŞ, Molinari Rail GmbH firması ile bu kez 564 bin avro tutarında
sözleşme imzaladı. Ancak bu şirket de işini zamanında bitirmedi ve
anlaştığı alt yükleniciden istediği sonucu alamadığını yeni bir şirketle
anlaşması durumunda da 390 bin avro ek bedel oluşacağını bildirdi.
TÜVASAŞ bunu kabul etmedi ve sözleşmeyi feshetti. Molinari’den, 157 bin
920 avroluk ödemeden kalan 26 bin 320 avro talep edildi. Ancak, firma
bunu kabul etmedi ve 244 bin 240 avroluk ödeme yapılmazsa dava yoluna
gidileceğini bildirdi. Denetim tarihinde halen çözülmeyen bu ihtilaf
çerçevesinde TÜVASAŞ yapılmayan işler için 67 bin 680 avro ödeme yapmış
oldu.
Denetim raporunda, yılan hikayesine dönen yapım işi için,
“TÜVASAŞ’ın Milli Elektrikli Tren İşinde yapmış olduğu birden fazla
hatalı uygulamalar çok önemli olan bir projenin gecikmesine ve aynı
zamanda da sonuçlanmayan işler için gereksiz yere ödeme yapılmasına
neden olmuştur” denildi. Raporda, şirketlere talep ettikleri
tazminatların ödenmesi riski bulunduğu belirtildi. Blue Engineering’e
200 bin avronun, Molinari’ye de 244 bin avronun ödenebileceğine dikkatin
çekildiği raporda, Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı’nın soruşturma açması
önerildi.
***
Sorumlu genel müdür
Raporda
soruşturma konusu olması istenilen iki ihale daha yer aldı. AKP
milletvekili adayı da olan dönemin Genel Müdürü İhsan Kocaarslan bu
ihalelerde adres olarak gösterildi.
“Kumlama Kabini Temini ve
Montaj İşi”nde usule uygun olmayan şekilde geçici kabul yapılarak 3
milyon 657 bin TL zarara yol açıldığı belirtildi. Buna dönemin Genel
Müdürü olan İhsan Kocaarslan’ın geçici kabulünün yapılması için verdiği
“makam oluru”nun yol açtığı belirtildi.
Ayrıca “Yaş Boya
Uygulama ve Kurutma Bakımı Kabini” işinde muayene ve kabul komisyonunun
usule uygun olmayan geçici kabulü nedeniyle de idarenin zarara
uğratıldığı belirlendi.
Geçici kabul belgesi düzenlenmeden
mahsup fişi düzenlenerek TÜVASAŞ’ın şirkete 9 milyon 809 bin lira
borçlanması sağlandı. Daha sonra yaşanan sorunlar nedeniyle şirkete
sözleşmenin feshedileceği bildirildi. Ancak şirket faturaya itiraz
edilmemesi nedeniyle kesinleştiğini bu nedenle 1 milyon 249 bin Avro’nun
ödenmesini istedi.
Yüklenicinin temel savunma dayanağının yine
Genel Müdür Kocaarslan’nın geçici kabule izin veren onayı olduğu,
sorumluların tespiti için soruşturma açılması istendi.