Kârı artırılırken fazladan, haksız yere yolu işletme süresinin de uzatıldı...
Menemen-Aliağa-Çandarlı Otoyolu’nu inşa eden IC İçtaş, Kalyon ve Astaldi Ortaklığı’nın erken garanti ödemesi ile kârı artırılırken fazladan, haksız yere yolu işletme süresinin de uzatıldığı ortaya çıktı...
Fazladan işletme süresi verilmiş:
Her adımlarında kârlarını artırdılar
Yap-işlet-devret modeli ile IC İçtaş, Kalyon ve Astaldi ortaklığına
yaptırılan Menemen-Aliağa-Çandarlı Otoyolu’nun hesaplamalarında kamu
yerine şirketlerin yararı gözetildi. Garanti ödemesi öne çekilerek kârı
artırılan ortaklığın, katlanmadıkları maliyet karşılığı yolu işletme
süresi de uzatıldı...
541 milyon 301 bin avroluk gelir garantisi
ile Menemen-Aliağa-Çandarlı Otoyolu’nu 31 Kasım 2030’a kadar işletecek
olan IC İçtaş, Kalyon ve Astaldi ortaklığının, Karayolları Genel
Müdürlüğü’nün yol vermesi ile karına kâr kattığı ortaya çıktı.
Birgün'den Nurcan Gökdemir'in haberinde, Menemen-Aliağa-Çandarlı Otoyolu’nun
işletmesini üstlenen ortaklığa verilen 35 bin araç geçiş garantisinin
yıllık ödemesinin öne çekilerek erken yapılması sonucu 39 milyon 288 bin
lira daha fazla gelir elde etmesinin sağlandığı denetimlerde
belirlendi. Ancak ortaklığa bir başka kıyak daha çekildiği görüldü.
EK İŞE EK İŞLETME SÜRESİ
Ortaklığın yolu daha uzun süre işletmesine neden olacak şekilde yapılan
hesaplama, KGM’nin yol için ilave işler istemesi üzerine gündeme geldi.
Yap-işlet-devret Modeli ile yaptırılan yollar için ilave işlerin
bedelleri resmi birim fiyatlar veya piyasa fiyatları ile tespit
edilirken bu yol için hesaplamada ilave yatırım tutarının finansman
maliyetinin birim fiyatların kârlı tutarları üzerinden hesaplanması
yöntemi tercih edildi.
Yap-işlet-devret modeli ile yaptırılan
işlerin sözleşmelerinde, idarenin ek iş istemesi nedeniyle meydana
gelecek maliyet artışlarının şirketlere ilave işletme süresi olarak
verileceği hükmü yer alıyor. İstekliler tekliflerinde toplam yatırım
tutarını, yatırım tutarının fiyatlandırılmış miktar cetvelini ve
finansman maliyetini belirtiyor. Sözleşmelerdeki düzenlemelere göre,
idarenin ek iş istemesi nedeniyle meydana gelen maliyet artışı, şirketin
teklifinde yer alan birim fiyatlar ile hesaplanıyor. Ancak, ilave
işlerin bazıları projelerde yer almayan imalatlar içerdiğinden, bu
imalatların birim fiyatları teklifte yazılmıyor. Bu durumlarda da birim
fiyatların tespitinde Karayolları Genel Müdürlüğü, Çevre, Şehircilik ve
İklim Değişikliği Bakanlığı ile diğer kurumlar tarafından yayımlanan
birim fiyatlar veya piyasa fiyatları kullanılıyor.
FAZLADAN SÜRE
Ek iş talebi gündeme geldiğinde ilave yatırım tutarı belirleniyor, daha
sonra bu tutarın gerektirdiği ek kredi ve finansman maliyeti
hesaplanıyor. Ancak bu hesaplamada KGM, “Şirketlerin ilave iş nedeniyle
öz kaynaklarından karşıladıkları tutarın finansmanına da
katlandıklarını” ileri sürdü. Ayrıca uygulama sözleşmesine aykırı olarak
finansman maliyeti ilave maliyetin tamamı üzerinden hesaplandı.
Böylelikle ek işin maliyeti olduğundan daha yüksek hesaplanarak
ortaklığın, Menemen-Aliağa-Çandarlı Otoyolu’nu işletme süresi haksız
yere uzadı.