Eğitim yatırımlarında Türkiye 40 ülke arasında 38'inci sırada
Türkiye, OECD raporuna göre ortaöğretim harcamalarında 40 ülke arasında 38'inci sırada...
OECD raporu: Eğitim yatırımlarında
Türkiye 40 ülke arasında 38'inci sırada
Ekonomik İşbirliği ve Kalkınma Örgütü'nün (OECD) yayınladığı yeni rapora
göre, Türkiye üst orta eğitim (lise) harcamalarında 40 ülke arasında
38. sırada...
OECD raporunda Kolombiya, Meksika ve Türkiye'nin öğrenci başına yıllık 5
bin dolardan az harcama yaptığı buna karşılık Lüksemburg'un yaptığı
harcamanın hemen hemen 25 bin dolar seviyesinde olduğu ifade edildi.
OECD ülkelerinde öğrenci başına yapılan yıllık harcamanın ortalaması,
genel üst orta öğretimde ortalama 11 bin 400 dolar, meslek liselerinde
ise 13 bin 200 dolar seviyesinde.
İlk ve ortaöğretim, OECD ülkelerinin birçoğunda zorunlu.
Her bir öğrenci
için 6 ile 15 yaş arasında yapılan harcamanın OECD ortalaması 112 bin
dolar. Avusturya, Danimarka, İzlanda, Lüksemburg ve Norveç'in bu
yıllarda öğrenci başına yaptığı yıllık harcama 150 bin doları geçerken,
bu meblağ Kolombiya, Romanya ve Türkiye’de ise 50 bin doların altında.
Raporda, OECD ülkelerinde ilk ve ortaöğretimin finansmanında
hükümetlerin önemli rol oynadığına dikkat çekildi. 2020'de ilk ve
ortaöğretimde özel finansman payının yüzde 9 civarında olduğu Türkiye'de
ise bu oranın yüzde 20’yi geçtiği kaydedildi.
Genç yetişkinlerde lise mezunlarının oranı arttı
OECD, lise diplomasını işgücü piyasasına başarılı bir biçimde dahil
olmak için asgari şart olarak değerlendiriyor. OECD ülkelerinde 25-34
yaş grubunda bulunanların yüzde 14'ü lise mezunu değil. OECD raporunda
bu yaş grubunda lise eğitimine sahip olmayanların oranını düşürmede
Türkiye, Portekiz ile birlikte başarılı olan iki ülkeden biri olarak
gösterildi.
2022'de Türkiye'de 25-34 yaş grubunda lise diploması olmayanların oranı
yüzde 15'e geriledi. Lise diploması olmayanların oranındaki düşüş,
kadınlar özelinde daha da büyük oldu. OECD raporuna göre, Türkiye'de
2015'te 25-34 yaş grubundaki kadınların yüzde 52'si lise diplomasına
sahip değilken 2022'de bu oran yüzde 34'e geriledi.
Eğitim hayatından çalışma hayatına geçiş
Türkiye eğitim hayatından çalışma hayatına geçişte de, "Bir Bakışta
Eğitim 2023" başlıklı raporda olumsuz bir görünüm sergiledi. 18-24 yaş
grubunda, ne eğitimde ne de iş hayatında olanların oranı, Türkiye'de
diğer birçok OECD ülkesine kıyasla yüksek.
OECD ülkelerinde bu ortalama
yüzde 15 civarındayken Şili, Kolombiya, Çek Cumhuriyeti, Türkiye ve
Güney Afrika Cumhuriyeti'nde söz konusu gençlerin payı yüzde 25'ler
seviyesine çıkıyor.
Türkiye'de ne eğitim ne de iş hayatında olanların oranı, 25-29 yaş
grubunda da bir hayli yüksek. Lise diplomasına sahip oldukları halde
eğitime devam etmeyen ama çalışma hayatına da dahil olmayanların toplama
oranı yüzde 33,3.