Şirketlere kıyak devam ediyor: USULSÜZLÜKLER gözler önüne serildi!
Sayıştay’ın Sağlık Bakanlığı’na ilişkin raporu, “hasta garantili” şehir hastanelerindeki usulsüzlükleri bir kez daha gözler önüne serdi. Kamu Özel İşbirliği (KÖİ) Modeli ile işletilen hastanelerde yüklenici firmaya yapılan ayrıcalıklar ortaya çıktı. Raporda yüklenici firmaların sözleşme şartlarına uymadığı yer aldı...
Şirketlere kıyak devam ediyor:
Sayıştay, şehir hastanelerindeki
usulsüzlükleri gözler önüne serdi
Sayıştay’ın 2023 Sağlık Bakanlığı Denetim Raporu’nda “hasta garantili” şehir hastaneleri gerçeği, bir kez daha gözler önüne serildi.
Raporda, Sayıştay’ın geçen yıl şehir hastanelerine ilişkin tespit ettiği usulsüzlüklerin hiçbirinin düzeltilmemesi tespit edilirken, bulguların büyük kısmının söz konusu hastanelere ilişkin olması dikkat çekti.
İl sağlık müdürlükleri tarafından 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’na göre ihale edilerek yapımı tamamlanan ve geçici kabulü yapılan işlerin nihai proje bedellerinin Merkezi Yönetim Muhasebe Yönetmeliği’ne aykırı olarak izlenilmediği tespit edilen raporda “Kamu Özel İş Birliği Modeli (KÖİ)” ile işletilen şehir hastanelerinin muhasebe işlemlerinin mevzuata uygun şekilde yapılmadığı” ortaya koyuldu.
Sayıştay, hizmete giren şehir hastanelerinden kaynaklanan bazı varlık ve yükümlülükler ile envanter işlemlerinin Muhasebat Genel Müdürlüğü Genel Tebliği’ne uygun muhasebeleştirilmediğini saptadı.
GİDER KALEMLERİ HATALI TUTARLARLA SUNULMUŞ
İşletme dönemine geçilen bazı şehir hastanelerine borçlanma maliyetlerinin tablolarda gösterilemediği ve yıl içi kullanım bedeli ödemelerinin ise doğrudan giderleştirildiği kaydedilen raporda “hizmete giren şehir hastanelerine ilişkin ilişkin muhasebe kayıtlarının mevzuata uygun yapılmaması ya da eksik yapılması nedeniyle faaliyet hesaplarında ise hatalı muhasebeleştirmeler meydana geldiği belirtildi. Şehir hastanelerinin ödenen kullanım bedelinin büyük bir kısmı finansal kiralama işlemine ilişkin hesaplarla ilişkilendirilmeden doğrudan gider yazıldığı tespit edilen raporda faaliyet sonuçları tablosunda gider kalemlerinin hatalı tutarlar ile sunulduğu ifade edildi. Sayıştay, şehir hastaneleri sözleşmeleri kapsamında görevli şirketlere miktara bağlı hizmetler için taahhüt edilen garanti tutarlarının muhasebeleştirilmediği ve bilanço dipnotlarında gösterilmediğini de tespit etti.
TIBBİ MALZEMELERİN ZİMMET DEVİRLERİ YAPILMAMIŞ
KÖİ modeliyle işletilen sağlık tesislerinde görevli şirketler tarafından teslim edilen mefruşat ve tıbbi ekipmanın, bazı şehir hastanelerinde Malzeme Kaynak Yönetim Sistemi'ne (MKYS) girişlerinin tamamlanmadığı, muhasebe kayıtlarında yer almadığı ve mali tablolara yansımadığı tespit edildi. Söz konusu taşınırların fiilen kullanıma verildiği halde zimmet devirleri yapılamadığı ve taşınırlarla ilgili sorumlu personel resmi olarak belirlenemediğinin altı çizilen raporda “taşınırların takibi ve sayımı zorlaştığı, kaybolma veya çalınma gibi riskler ortaya çıktığı” belirtildi.
98 MİLYON 901 BİN TL’LİK ARTIŞ
Raporda Antalya Şehir Hastanesi’ne ilişkin de çarpıcı veriler yer
aldı. Söz konusu hastanenin yapım işinde uygulama projelerinin işin
niteliğine uygun hazırlanmadığı, proje değişiklerinin iş artışı sınırı
kapsamında gerçekleştirilmesi mümkün olmadığından farklı bir ihaleye
konu edildiği, hastaneye ilişkin mal alımlarının eşik değerlerin altında
kalmak amacıyla kısımlara bölünerek, farklı harcama birimleri
tarafından temin edildiği ve hastane açılma tarihi henüz belli değil
iken hizmet alımları gerçekleştirildiği saptandı. Antalya Şehir
Hastanesinin yapım işinin 29 Aralık 2020’de pazarlık usulüyle ihale
edilerek 990 milyon TL anahtar teslimi götürü bedel üzerinden 09 Mart
2021’de sözleşmeye bağlandığı kaydedilen raporda sözleşmede işin süresi
750 gün olarak belirlendiği ifade edildi. Ancak daha sonra projede
değişikliğe gidildiği ve 9 Nisan 2021’de revize için yüklenici firmaya
teslim edildiği kaydedildi. İlk projeler ile revize projeler arasında
önemli tutarlarda değişikliğe gidildiği tespit edildi. Proje
farklılıkları ve zaruret teşkil eden imalat değişiklikleri kapsamında 98
milyon 901 bin TL iş artışına gidildiği ifade edildi. Bulguda, ikinci
ihalenin pazarlık usulü ile gerçekleştirilmesi veya bölgeye sağlık
yatırımı yapılması değil, mevcut hastanenin ilk ihale kapsamında
tamamlanamayacağının anlaşılmasına karşın işin ilgili mevzuatına aykırı
olarak devam ettirilmesi ve bu iş kapsamındaki nitelikli ve hastanenin
açılması için zorunlu olan imalatların iş kapsamından çıkarılarak ikinci
bir ihaleye konu edilmesi eleştirildi. Revizeleri projelerin
hazırlanması aşamasında tespit edilmesi gereken imalatlar olduğu
vurgulandı. Ayrıca şehir hastanesi için ihtiyaç duyulan mal alımlarının
kısımlara bölünerek farklı harcama birimleri üzerinden temin edildiği
ortaya çıktı. Bakanlık tarafından gerçekleştirilen yapım işlerinin
bazılarında ise ihale öncesi hazırlıkların tam olarak yapılmadığı, iş ve
iş yeri sigortalarında gerekli teminatların yer almadığı, sigorta
bedelinin artırılması veya süresinin uzatılması gereken hallerde işlem
tesis edilmediği ve idarenin onayı alınmadan alt yüklenici
çalıştırıldığı da saptandı.