"15 dakika için 66 bin ağaç kesilecek. AMAÇ RANT"!
Çevre örgütleri ve bölge sakinlerinin iptal davası açtığı Finike-Demre-Kaş-Kalkan Bölünmüş Yol Projesi hakkında konuşan avukat Tuncay Koç, “15 dakika için 66 bin ağaç kesilecek. Amaç rant" dedi...
Avukat Tuncay Koç:
15 dakika için 66 bin ağaç kesilecek
Geçtiğimiz günlerde iptal davası açılan Finike-Demre-Kaş-Kalkan Bölünmüş Yol Projesi’ne karşı tepkiler sürüyor.
Kaş Çevre ve Kültür Derneği, Mimarlar Odası Antalya Şubesi, Peyzaj Mimarları Odası, Doğa Derneği, Finike Toraçder’in yanı sıra 127 kişinin itirazı üzerine açılan davanın avukatı Tuncay Koç, “Görünüşte yol projesi olan projenin gerçek amacı, servet aktarımı sağlamak ve ilerde Demre-Kaş-Kalkan arasında doğal güzellikleri ve deniz gören yamaçları hızla imara ve ranta açmaktır” dedi...
Avukat Tuncay Koç'SADECE 15 DAKİKA KISALTACAK'
Duvar'dan Ceren Koç'un haberinde, Bölünmüş yol projesiyle ilgili 2021 yılında Çevre Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı tarafından başlatılan ÇED sürecinin, 17 Ocak 2025’te Bakanlık duyuru sayfasından ‘ÇED olumlu’ kararı verilerek ilan edildiğini hatırlatan Koç, “Alışık olmadığımız üzere bu duyuruda karar tarihi ve sayısı bulunmamaktadır. Planlanan otoyolun, mevcut kıyı yolu ile temel farkı, Demre ile Kalkan arasındaki yolu 15 dakika kısaltacak olmasıdır. Bu da yapılmak istenen yolun çift şeritli olması nedeniyle saatlik hızı artıracak olmasından dolayıdır” diye konuştu.
'YOL İÇİN 66 BİN AĞAÇ KESİLECEK'
Tuncay Koç şunları söyledi: “Alanda yaklaşık bin 600 dönüm tarım ve zeytinlik arazi kamulaştırılacak ve yok olacak. Arazisi kamulaştırılacak köylülerle ilgili ÇED raporunda tek satır, ‘kamulaştırma bedeliyle ekonominin canlanacağı’ ifadesidir. Otoyolun geçeceği sahada 7 bin hektar orman arazisi karayollarına tahsis edilecek ve rapora göre 66 bin 73 ağaç kesilecek. Proje, 11 arkeolojik sit, 9 koruma alanına doğrudan ya da dolaylı olarak zarar verecek. Bu sitlerin bir kısmı, Kaputaş, Myra gibi alanlar. Bunlar 1'inci derece sit statüsünde.”
'FİNİKE PORTAKALI RİSK ALTINDA'
Yolun geçeceği hatta 22’si endemik 454 bitki cinsinin bulunduğunu ve bu bitki örtüsünün projeden zarar göreceğini belirten Koç, "Bölgede topoğrafya ikiye bölünecek ve yaban hayatının alanı daralacak. Demre’de örtü altı tarım, Finike’de coğrafi işaretli Finike portakalı üretimin yapıldığı kıymetli tarım alanları ve zeytinlikler zarar görecek. Yol yapımı yarma çalışmalarında 19 milyon metreküp hafriyat ortaya çıkacak, bu hafriyatın inşa fazlası 12 milyon metreküpü üç ilçeye dökülecek. Üç ilçede de bu büyüklükte döküm alanı yok. Yol yapım çalışmaları sırasında ortaya çıkacak tozlanma ve patlatma faaliyetleri nedeniyle bölge florası ve yeraltı suları zarar görecek” dedi.
'KİŞİ BAŞINA 2 BİN 777 DOLAR DÜŞER'
Otoyol projesinin sadece doğaya vereceği zarara değil yüksek maliyetine de değinen avukat Tuncay Koç, sözlerini şöyle sürdürdü:
"Yolun maliyeti 2021 yılı verisine göre 2 milyar 165 milyon TL’dir. O zamanki kura göre 250 milyon dolar. Asıl maliyeti oluşturacak 11 viyadük/köprü, 6 tünel ve kamulaştırılacak tarım arazilerinin bütçesi, bu maliyete dahil değil. Yani gerçek maliyet ÇED raporunda belli değil. Sadece açıklanan maliyet Demre ve Kaş nüfusuna bölünse, kişi başına 2 bin 770 dolar düşüyor. Bu tutara tünel ve viyadük maliyetleri dahil değil. Bu miktar halka eşit şekilde dağıtılsa, ekolojiye ormana, SİT alanlarına, yeraltı sularına zarar verilmeden bölgenin kalkınması sağlanabilir."