Pilot ile kule arasındaki kritik görüşmelerin ayrıntıları netleşti...

Libya askeri heyetini taşıyan Falcon-50 tipi özel jetin Ankara’da düşmesine ilişkin soruşturmada, pilot ile kule arasındaki kritik görüşmelerin ayrıntıları netleşti...

 Ankara’daki jet faciasında kule kayıtları
ortaya çıktı: Pilotun son sözleri “Arıza çok büyük”

Ankara’dan Trablus’a gitmek üzere havalanan ve kısa süre sonra düşen Falcon-50 tipi özel jetle ilgili yürütülen soruşturmada, pilot ile hava trafik kontrol kulesi arasındaki acil durum görüşmelerine ulaşıldı. 

Malta Sivil Havacılığı’na kayıtlı, “9H-DFS” kuyruk numaralı uçağın, Libya askeri heyetiyle birlikte önceki akşam saat 20.17’de Esenboğa Havalimanı’ndan kalkış yaptığı bildirildi.

Uçuşun başlamasından yaklaşık 14 dakika sonra, saat 20.31’de pilotun kuleyle ilk kritik teması kurduğu öğrenildi. Pilotun, uçakta ciddi bir arıza yaşandığını belirterek “Emergency Landing” (acil iniş) talebinde bulunduğu ve havacılıkta acil durum çağrısı olarak kullanılan “PAN-PAN” anonsunu yaptığı kaydedildi. Kısa süre sonra uçağın, en yüksek riskli acil durum kodu olarak bilinen “7700” transponder kodunu aktif ettiği bildirildi.

İRTİBAT 7 DAKİKA SÜRDÜ

Kuleyle yapılan iletişimin toplamda 7 dakika devam ettiği, bu süreçte pilotun birkaç kez daha “PAN-PAN” çağrısı yaptığı belirtildi. Saat 20.36 itibarıyla pilotun sesinin zor duyulmaya başlandığı, radar ekranlarında ise uçuş verilerinde kısmi kayıplar yaşandığı ifade edildi. Saat 20.38’de uçakla tüm irtibatın kesildiği, radar temasının kaybolmasından hemen önce pilotun son sözlerinin “Arıza çok büyük” olduğu aktarıldı. Uçağa farklı frekanslardan yaklaşık 5 dakika boyunca ulaşılmaya çalışıldığı ancak yanıt alınamadığı bildirildi.

ESENBOĞA’YA DÖNMEYE ÇALIŞTI

Yetkililer, pilotun kuleyle görüşmesinin ardından rotasını yeniden Esenboğa Havalimanı’na çevirdiğini, bu sırada Ankara hava sahasının geçici olarak kapatıldığını ve acil iniş için pist hazırlıklarının yapıldığını belirtti. Ancak jet, Esenboğa’ya ulaşamadan Haymana bölgesinde düştü. İlk değerlendirmelere göre uçağın birkaç dakika daha havada kalabilmesi halinde acil iniş yapabileceği ifade edildi.

Olay yerinde yapılan ilk incelemelerde, pilotun yardım çağrısının ardından uçağı mümkün olduğunca boş bir alana yönlendirmeye çalıştığı, ancak kontrolün kaybedilmesi sonucu uçağın düşerek patladığı bildirildi. Düşme noktasında büyük bir çukur oluştuğu kaydedildi.

TEKNİK ARIZA İHTİMALİ ÖNE ÇIKIYOR

Kazanın nedenine ilişkin çalışmalarda ilk bulguların teknik arızaya işaret ettiği belirtildi. Özellikle elektrik sistemlerinde yaşanan bir arızanın uçuş sistemlerini nasıl etkilediği araştırılırken, uçağın denge ve yön bilgilerini sağlayan jiroskop sisteminde bir sorun olabileceği ihtimali üzerinde duruluyor. Uzmanlar, jiroskop arızasının özellikle gece uçuşlarında ve bulutlu havalarda pilotun kontrolünü ciddi şekilde zorlaştırabileceğine dikkat çekiyor.

Soruşturma kapsamında ayrıca uçağın geçmiş bakım kayıtları, kiralama süreci, kullanım süresi ve pilotların tecrübesi gibi detayların da mercek altına alındığı bildirildi.

➽ Paylaş:
“AKP karanlığının erişim yasağı ile engellediği SivriSinekCaz'a ücretsiz Opera VPN ile kolay ve sorunsuz erişebileceğinizi biliyormuydunuz?..”
Okurlara..