Bu da batan geminin MAYDANOZ FİYATLARI
Türkiye Ziraat Odaları Birliği (TZOB) Genel Başkanı Şemsi Bayraktar, geçen yıl ve bu yıl ramazan ortası fiyatlarındaki değişim ve yıllık fiyat artışlarını açıkladı.
Şemsi Bayraktar:
"Geçen yıl 1 lira 87 kuruş
olan maydanoz 6 TL’ye yükseldi"
Türkiye Ziraat Odaları Birliği (TZOB) Genel Başkanı Şemsi Bayraktar, bu yıl ve geçen yıl ramazan ortası fiyatlarındaki değişim ve yıllık fiyat artışlarını karşılaştırdı...
Bayraktar, bu yıl ramazan ayı ortasında üretici ile market arasındaki
fiyat farkının en fazla 'yüzde 494' ile elmada görüldüğünü, geçen yıl 1
lira 87 kuruş olan maydanozun 6 TL’ye yükseldiğini söyledi.
Türkiye Ziraat Odaları Birliği (TZOB) Genel Başkanı Şemsi Bayraktar,
geçen yıl ve bu yıl ramazan ortası fiyatlarındaki değişim ve yıllık
fiyat artışlarını açıkladı.
Şemsi Bayraktar, “Türkiye’de herkes kur arttı, kur düştü bunu konuşuyor.
Üretimi kimse konuşmuyor. Gıda üretimini artıramazsak, yaşadığımız
krizler nasıl aşılacak kimse bunu konuşmuyor” eleştirisinde bulundu.
Bayraktar, ramazan ortasında markette 40 ürünün 29’unda fiyat artışı,
10’unda fiyat azalışı görülürken sadece bir üründe fiyat değişimi
olmadığını söyledi.
TZOB’un yayınladığı fiyat listesine göre; geçen sene patlıcanın 6 lira
11 kuruştan bu yıl ise markette 33 lira 82 kuruştan satıldı. Patlıcan
yüzde 453 oranında değişti. Beyaz lahana geçen yıl ramazan ayında 2
liradan bu yıl 8,5 TL’den satılıyor. Patates geçen yıl 2 lira 43
kuruştan satılırken bu yıl 8,58 TL’ye markette satılmaya başlandı. Geçen
yıl 1 lira 87 kuruş olan maydanoz 6 TL’ye yükseldi. Domates bir yıl
önce 7 lira 69 kuruştan satılırken bu yıl markette 24 TL’ye kadar çıktı.
Marul geçen yıl 5 lira 20 kuruştan satılırken 15 lira 46 kuruşa çıktı.
ÜRETİCİ- MARKET FİYAT FARKI EN FAZLA ELMADA:
Bu yıl Ramazan ayı
ortasında üretici ile market arasındaki fiyat farkı en fazla yüzde 494
buçuk ile elmada görüldü. Elma 5,9 kat, kabak 4,6 kat, limon 4,5 kat,
maydanoz 4,3 kat fazlaya tüketiciye satıldı. Üreticide 2 lira olan elma
12 liraya, 4 lira 19 kuruş olan kabak 19 liraya, 1 lira 75 kuruş olan
limon 7 lira 80 kuruşa, 1 lira 38 kuruş olan maydanoz 6 liraya, 8 lira
18 kuruş olan yeşil mercimek 29 lira 48 kuruşa ve 3 lira 83 kuruş olan
karnabahar 13 lira 80 kuruşa tüketiciye satıldı.
RAMAZANIN BAŞINDAN BUGÜNE MARKETTE FİYATI EN FAZLA ARTAN ÜRÜN BEYAZ
LAHANA:
Ramazan ortasında markette 40 ürünün 29’unda fiyat artışı,
10’unda fiyat azalışı görülürken sadece bir üründe fiyat değişimi
olmadı. Ramazanın başından bugüne kadar olan süreçte markette fiyatı en
fazla artan ürün yüzde 40 ile beyaz lahana oldu. Beyaz lahanadaki fiyat
artışını yüzde 31 ile pırasa, yüzde 30 ile maydanoz takip etti.
MARKETTE 40 ÜRÜNDE FİYAT ARTIŞI:
Bu yıl ve geçen yıl ramazan ortası
fiyatlar karşılaştırıldığında markette 40 ürünün 40’ında da fiyat artışı
oldu. Marketlerdeki fiyat artışları yüzde 15 ile yüzde 454 arasında
değişen oranlarda gerçekleşti.
MARKETTE EN FAZLA FİYAT ARTIŞI PATLICANDA:
Geçen yıl ile bu yılın
ramazan ortası fiyatlarına bakıldığında en fazla fiyat artışı markette
yüzde 454 ile patlıcanda görüldü. Patlıcandaki fiyat artışını yüzde 297
ile beyaz lahana, yüzde 253 ile patates takip etti.
KDV İNDİRİMLERİNİN FİYATLARA YANSIMADIĞINI GÖRDÜK:
Sabit fiyat
uygulaması çok dikkat edilmesi gereken, pratikte kolay olmayan bir
uygulamadır. KDV indirimlerinin fiyatlara yansımadığını gördük. Yapılan
zamlarla indirimler tüketiciye yansıtılmadı. 20 temel gıdaya sabit fiyat
uygulaması iyi denetlenmezse KDV indiriminin sonuçlarına benzer şekilde
fiyat artışlarıyla karşılaşabiliriz. Stokçuluk artabilir. Tüketiciye
bir faydası olmayacağı gibi zarar eden devlet hazinesi olacaktır.
FİYATLARI İNDİRMEK İSTİYORSAK, MAZOT, GÜBRE, YEM, ELEKTRİK ZİRAİ İLAÇ
FİYATLARI MUTLAKA DÜŞÜRÜLMELİ:
Tüketici fiyatlarındaki artışı durdurmak
ve fiyatları indirmek istiyorsak, sürekli artan mazot gübre yem elektrik
zirai ilaç fiyatları mutlaka düşürülmelidir. Üretim ve dış ticaret
planlaması ciddiyetle ele alınmalı ve uygulanmalıdır. Hal yasası ile
zincir marketlere tanınan üreticiden doğrudan ürün alma yetkisi daha
sıkı denetlenmelidir.
Çünkü zincir marketler mevcut uygulamada
üreticiden doğrudan aldıkları ürünleri kendi içlerinde kurdukları aracı
firmalar vasıtasıyla el değiştirme yapmakta her el değiştirmede kar
eklemektedirler. Kooperatif ve üretici birlikleri işlevsel hale
getirilmelidir. Tüketici örgütleri güçlendirilmeli, piyasayı kontrol
edebilecek duruma getirilebilmelidir. Tarım ürünlerinin nakliyesinde
daha az maliyetli olan deniz ve tren taşımacılığı etkin hale
getirilebilir.
ÜRÜN KARABORSAYA DÜŞÜYOR:
Üretici her yıl fiyata göre ekim yapıyor,
fazla üretim yapınca fiyatlar düşüyor. Ürün elde kalıyor. Gelecek sene
bu ürünü ekmiyor fiyatlar yükseliyor. Fırsatçılara ve stokçulara gün
doğuyor. Ürün kısa bir zamanda karaborsaya düşüyor. Bu kısır döngü
üreticiyi de tüketiciyi de memnun etmiyor. Başta soğan ve patates olmak
üzere birçok üründe her sene bu sorun yaşanıyor. Bu durum sürdürülemez.
İhtiyaca göre üretim planlaması yapıldığında istikrarlı gelire kavuşan
çiftçi üretimden vazgeçmez. Tüketicide fahiş fiyatlardan kurtulmuş olur.
KRİZLERİ ATLATMAK İÇİN UCUZ VE YETERLİ GIDA ŞARTTIR:
Türkiye ekonomik
krizlerini halkın ucuz ve yeterli gıdaya erişebilmesiyle
atlatabilmiştir. Bugün yaşadığımız bu krizin etkilerini azaltabilmenin
yolu raflarda ucuzluk sağlamaktır. Raflarda ucuzluk sağlamanın yolu
üretimi artırmaktır. Üretimi artırmanın yolu üretici maliyetlerini
düşürmektir. Eskiden olduğu gibi ucuz ithalat kalmadığına, paranız olsa
da ürün bulmanız zorlaştığına göre üreticiyi destekleyip tarlada
kalmasını sağlamaktan başka yolu yoktur.”