Tasarı kabul edilirse o yetki de artık Tayyip'e geçecek!
AKP'nin sunduğu yeni kanun teklifiyle otomotivde ÖTV oranlarını ve matrahını belirleme yetkisi Erdoğan'a veriliyor...Tasarı kabul edilirse o yetki de artık Erdoğan'a geçecek: 'Otomobilde ÖTV sil baştan değişebilir'
AKP'li milletvekillerinin imzasını taşıyan "Türk Parasının Kıymetini Koruma Hakkında Kanun ve Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi" dün TBMM Başkanlığına sunuldu.
Buna göre, 31 Aralık 2028'e kadar bölgede çalışan AR-GE, tasarım ve destek personelinin, bu görevleriyle ilgili ücretlerinin brüt asgari ücretin 40 katını aşmayan kısmı üzerinden hesaplanan gelir vergisinden, Gelir Vergisi Kanunu'nun ilgili hükmünde düzenlenen asgari ücret istisnasına isabet eden vergi düşüldükten sonra kalan vergi tutarı, verilecek muhtasar beyanname üzerinden tahakkuk eden vergiden indirilerek terkin edilecek.
Bu kapsamdaki ücretlere ilişkin düzenlenen kağıtların brüt asgari ücretin 40 katını aşmayan kısmı damga vergisinden istisna olacak. Bu hüküm, düzenlemenin yayımını izleyen ayın başında yürürlüğe girecek.
Endüstri Bölgeleri Kanunu'nda yapılan değişikliğe göre, endüstri bölgelerine yeni alanların ilave edilmesi ya da endüstri bölgelerinden alanların çıkarılmasına Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı karar verecek, buna ilişkin karar Resmi Gazete'de yayımlanacak.
Buna göre Özel Tüketim Vergisi Kanunu'nda yapılan düzenlemeyle, Kanun'un II sayılı listesinde yer alan ve yerli katkı oranı en az yüzde 40 olan mallar ile eşya taşımaya mahsus motorlu taşıtlar ve mopedler dahil motosikletler ile bir yardımcı motoru bulunan tekerlekli taşıtların, Milli Savunma Bakanlığı, İçişleri Bakanlığı, Savunma Sanayii Başkanlığı ve Milli İstihbarat Teşkilatı Başkanlığı tarafından münhasıran milli savunma ve iç güvenlik ihtiyaçlarında kullanılmak üzere ilk iktisabı vergiden müstesna tutulacak.
Kanun'un II sayılı listesindeki mallar için oranlar ile bu oranlara esas Özel Tüketim Vergisi (ÖTV) matrahlarının alt ve üst sınırlarını 3 katına kadar artırmaya, sıfıra kadar indirmeye, bu sınırlar içinde kalmak şartıyla binek otomobiller ve esas itibarıyla insan taşımak üzere imal edilmiş steyşın vagon ve yarış arabaları dahil diğer motorlu taşıtların motor silindir hacmi, menzilleri ve batarya kapasiteleri için de farklı oranlar belirlemeye Cumhurbaşkanı yetkili olacak.
Bazı fosil yakıtla çalışan binek otomobiller ile hem fosil yakıt kullanan hem de elektrik motoru bulunan bazı hibrit otomobillerin ÖTV matrah eşiklerinde ve oranlarında değişikliğe gidiliyor. Buna göre, motor silindir hacmi ve elektrik motor gücüne göre alınacak ÖTV oranları, yüzde 80 ile yüzde 220 arasında değişecek.
Kamyonet cinsi araçlardan arazi taşıtı sınıfında olan ve azami yük kütlesi 3 bin 500 kilogramı geçmeyen arazi taşıtları için ÖTV oranı yüzde 50 olarak uygulanacak.
'Otomobilde ÖTV sil baştan değişebilir'
Gazeteci Emre Özpeynirci, sosyal medya hesabından yaptığı paylaşımda, "Otomobilde ÖTV sil baştan değişebilir" dedi.
Özpeynirci ayrıca ÖTV gelirlerine dikkat çekti.
"Hükümet bir yandan, otomobillerde ÖTV’yi istediği gibi değiştirme yetkisini içeren yasa teklifini Meclis’e sunarken, diğer yandan artan ÖTV gelirlerinden de fazlasıyla memnun görünüyor" ifadelerini kullandı.
'Gelirler bu kadar yüksekken yeni yetki neden?'
Özpeynirci, "Mayıs ayında otomotiv pazarı yüzde 6,32 büyüyerek 111 bin 600 adede ulaştı. Ama asıl dikkat çeken: Aynı ayda ÖTV geliri yüzde 20,87 artarak 54,2 milyar TL’ye fırladı!" dedi ve şöyle sordu:
"2025 yılı ÖTV hedefi: 818,8 milyar TL
İlk 5 ayda bu hedefin yüzde 32’si şimdiden gerçekleşti.
Geçen yıl aynı dönemde bu oran yüzde 36,42 idi ve yıl sonunda hedef aşılmıştı.
Yani hükümet açısından ÖTV tahsilatında hedefin tutmaması düşük ihtimal.
Hatta bu gidişle rahatça aşılması olası.
Peki o zaman şu sorunun cevabı önemli; ÖTV gelirleri rekor kırarken, yeni yetki neden?"
'Esneklik, gelir güvencesi ve stratejik kontrol istiyorlar'
Özpeynirci bir sonraki paylaşımında kendi sorusunu şöyle yanıtladı:
1. Esneklik istiyorlar: Hükümet, piyasaya göre hızlı vergi müdahalesi yapabilmek istiyor. Meclis sürecine takılmadan…
2.
Stratejik kontrol: Motor hacmi, batarya kapasitesi, menzil gibi
özelliklere göre anında farklı ÖTV oranı belirleyebilecek. Bu da piyasa
yönlendirmesi açısından güçlü bir araç.
3. Gelir güvencesi: Ekonomik daralma olsa bile, 'vergi oranı artışıyla gelirde kayıp yaşanmaması' garantilenmek isteniyor."