Komutanlar tutuklanınca pilot kalmadı!
Komutanların
tutuklanması ve ekonomik nedenlerle genç pilotlar askeriyeden ayrılma kararı
aldı...
Hava Kuvvetleri’nde kıdemli pilot kalmadı
Saygı ÖZTÜRK
10 yıllık zorunlu hizmet süresini dolduran genç pilotlar,
Türk Hava Kuvvetleri’nden ayrılıp, yurtiçi ve yurtdışındaki havayolları
şirketlerinde yüksek maaşlarla iş buluyor.
Türk
Silahlı Kuvvetleri’nde 400 civarında muvazzaf ve emekli komutanın değişik
davalar nedeniyle tutuklanması ve ekonomik nedenler, zorunlu görev süresini
dolduranların ayrılmalarına da sebeb oluyor.
Türk Hava Kuvvetleri’nde görevli
pilotlar, daha yüksek aylıkla özel hava yolu şirketlerine geçmek için
başvururken, Türk Hava Kuvvetleri’nde ise büyük bir kan kaybı yaşanıyor. Hava
Kuvvetleri Komutanlığı’nda 10 yıllık zorunlu çalışma süresini dolduran
pilotlardan 80’inin ayrılmak için ilgili makamlara başvurduğu bildirildi.
Komutanları ise pilotları kararlarından vazgeçirmek için iknaya çalışıyor.
Son
gün 28 Şubat
Başvurular
28 Şubat’a kadar devam edecek. Bu sürede, sayının daha da artması bekleniyor.
“Balyoz”, “Ergenekon”, “Casusluk-şantaj” gibi davalarda çok sayıda Hava
Kuvvetleri mensubu da tutuklandı. Hava Kuvvetleri Komutanlığı’na atanması
beklenirken tutuklanan Orgeneral Bilgin Balanlı, Türkiye’de “Gece uçuş
sistemi”yle ilk uçuşlar yapıldığı Bandırma’da, filoyu kuran Korgeneral Turgut
Atman, Korgeneral Rıdvan Ulugüler, Hava Kuvvetleri Plan ve Prensipler Başkanı
Tümgeneral Yalçın Ergül, tümgeneraller Atilla Özler, Bülent Kocababuç, İsmail
Taş, Ayhan Gümüş, tuğgeneraller Erhan Pamuk ve Mehmet Eldem de tutuklu
komutanlar arasında bulunuyor.
“Yüksek
aylıklar alınıyor”
Daha
önce 15 yıl çalıştıktan sonra Türk Hava Kuvvetleri Komutanlığı’ndan ayrılmaya
izin verilirken, şimdi 10 yılını dolduran pilotların ayrılmalarına izin
verilmesi, genç pilotların örnek aldığı ve “efsane” olarak bilinenlerin de
kalmamasına neden oldu. Bir yetkili, “Hem davalar, hem de dışarıda daha yüksek
aylıklar alınması, iyi bir meslek sahibi olan pilotların Hava Kuvvetleri
Komutanlığı’ndan kopmasında etkili oluyor” dedi.
“Filo
komutanı her şeydir”
Türk
Hava Kuvvetleri’nden emekliye ayrılan bir pilot, ayrılmaları SÖZCÜ’ye şöyle
değerlendirdi: “Hava Kuvvetleri’nde pilot olarak göreve başlayan kişinin en
önemli ideali Filo Komutanı olmaktır. Şu anda Türkiye’de 12 tane hava ana jet
üssü bulunuyor. Filo Komutanı, filonun her şeyidir.
“Kolay
iş bulabiliyorlar”
Zorunlu
hizmetin 10 yıla düşürülmesiyle, pilotların da ayrılması kolaylaştı.
Ayrılmalarında değişik nedenler var. Ancak, ayrılan pilot yurt içi ve
yurtdışında kolaylıkla iş bulabiliyor. Ayrılmalar bu şekilde devam ederse hedefe
gönderilecek, görev yapacak pilot kalmayacak. En büyük zararı da Hava Kuvvetleri
Komutanlığı görüyor.
“Yeri
zor dolduruluyor”
Pilotların
yerini doldurmak kolay kolay mümkün olmuyor. Bir pi-lotun filo komutanı
olabilmesi için ilk aşamada Harp Akademisi’ne gitmesi ve kurmay olması
gerekiyor. Bir pilotun başlangıç ve tekamül uçuş eğitim süresi 18 aydır. Bunun
üzerine yaklaşık dokuz ay sürecek harbe hazırlık eğitimini de eklerseniz her
pilot seçildiği uçak tipine göre o uçakta, tayin olduğu filoya katılmadan önce
harbe hazırlık eğitimi alır. Mecburi hizmetin üç yılı böylece bitmiş olur.
Geriye kalır yedi yıl.
“4-5
yıl uçmaları şart”
Kol
uçucusu olarak atanan pilot önce dörtlü kol uçucusu, daha sonrada ikili kol
uçucusu olur. Her uçuş kolunun bir lideri bulunur ve onun emirleri uygulanır.
Kol uçucusu pilotun önce dörtlü kol, daha sonra da ikili kol lideri olması için
o filoda belirli bir süre uçması ve bu uçuş sürecinde de iyi olması gerekir ki
önce ikili kol lideri, sonra da dörtlü kol lideri olabilsin. Yoksa kolunda uçan
pilotların yaşamını tehlikeye atar.
Bu
deneyime sahip olmak için pilotun en az 4-5 yılık uçuş deneyimi gerekiyor. Bu
arada mecburi hizmetiniz sona yaklaştığı için gelecekle ilgili hedefiniz
olmadığından, kafanız bir an önce sivil havacılık kuruluşlarından birisine geçme
işini planlamakla meşgul oluyor.”
Sözcü